اختلاف نظر روی اصلاح نظام انتخاباتی

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور تأکید دارد، اصلاح نظام انتخاباتی به معنای برکناری تمام مسئولان ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی نیست؛ اما ریاست اجرایی در واکنش به این اظهارات دیروز گفت، مطابق توافق‌نامه‌ی سیاسی، باید مسئولان زمینه‌ساز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، از وظیفه سبک‌دوش شوند.

پس از افزایش جنجال‌های انتخاباتی مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات، حکومت وحدت ملی شکل گرفت و به دنبال آن، رییس جمهور و رییس اجرایی برای جلوگیری از چنین جنجال‌ها در آینده، بر اصلاح نظام انتخاباتی توافق کردند؛ اما با گذشت بیش از 4 ماه از این توافق، هنوز نهادهای انتخاباتی اصلاح نشده‌اند.

این در حالی است که برگزاری انتخابات پارلمانی نزدیک شده و در چند هفته‌ی اخیر شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات تأکید دارند، اگر نظام انتخاباتی اصلاح نشود، این انتخابات به سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری دچار می‌شود. آنان خواستار ایجاد هرچه زود‌تر کمیسیون اصلاحات انتخاباتی شده‌اند.

تعدیل قانون انتخابات، دوره‌ی کاری اعضای کمیسیون انتخابات و مشخص شدن سرنوشت اعضای کنونی این کمیسیون از موارد اساسی است که نیاز به بازنگری جدی دارند. در حال حاضر بین ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرایی در مورد کارمندان کنونی کمیسیون‌های انتخاباتی اختلاف نظر وجود دارد.

معاون دوم ریاست جمهوری دیروز به بی‌بی‌سی گفت که هیچ فردی در کمیسیون مستقل انتخابات نباید بدون ارزیابی و اتهام برکنار شود. آصف آشنا، از سخنگویان ریاست اجرایی گفت، تمام افرادی که در سلامت رای شهروندان در انتخابات گذشته مقصرند، باید برکنار و یک تیم سالم و مورد اعتماد روی کار آید.

او در ادامه افزود که رویکرد توافق‌نامه‌ی سیاسی برای اصلاح نظام انتخاباتی مشخص است و بر اساس آن، باید تمام نارسایی‌های قوانین انتخابات و مشکلات دیگر در نهادهای انتخاباتی، اصلاح شوند. قرار است در روزهای آینده برای اصلاح نظام انتخاباتی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی متشکل از هردو تیم تشکیل شود.

نمایندگان ریاست اجرایی برای عضویت در این کمیسیون انتخاب شده و نام آنان در اختیار رییس جمهور غنی نیز قرار گرفته است. با این حال، معاون دوم رییس جمهور گفت که کمیسیون اصلاحات از اعضای هردو جناح تشکیل خواهد شد و اصلاحات گسترده، در هماهنگی با تیم عبدالله صورت می‌گیرد.

معاون دوم رییس جمهور در ادامه گفت که مشکل اساسی اصلاح نظام انتخاباتی، قانون است و افزود که در کنار آن، مشکلات دیگری نیز وجود دارند. او افزود، هنوز معلوم نیست در انتخابات آینده از شناس‌نامه‌ی الکترونیکی استفاده می‌شود یا خیر. دانش گفت، اگر در انتخابات آینده از شناس‌نامه‌ی الکترونیکی استفاده نشود، با اصلاح قانون باز هم تقلب صورت می‌گیرد.