رییس جمهور به ایران و هند می‌رود

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در گفت‌وگو با سفیران افغانستان مقیم کشورهای ایران، هند، چین، پاکستان، تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان از طریق کنفرانس ویدیویی گفت، در آینده‌ی نزدیک به ایران و هند سفر خواهد کرد. این نخستین سفر رییس جمهور پس از رسیدن به قدرت به این دو کشور خواهد بود.

رییس جمهور از سوی حسن روحانی، رییس جمهور ایران و نخست‌وزیر هند برای سفر رسمی به این کشورها دعوت شده است. ولی هنوز به طور دقیق معلوم نیست که غنی چه زمان و در قدم نخست به کدام یکی از این دو کشور سفر خواهد کرد؛ اما گسترش روابط و همکاری‌ در بخش‌های مختلف از اهداف سفر وی خواهد بود.

غنی اکنون قرارداد خرید سلاح سنگین برای نیروهای امنیتی از هند را به حالت تعلیق درآورده و در سفرش به این کشور، احتمال دارد روی این موضوع بحث ‌کند. هند در زمان حکومت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، از همکاران نزدیک افغانستان به شمار می‌رفت و در آن وقت دو کشور روی خرید سلاح سنگین برای نیروهای امینتی توافق کرده بودند.

اما رییس جمهور جدید به جای هند، گفت‌وگو با سران پاکستان و سفر به این کشور را اولویت داد و به باور کارشناسان، این کار وی برای جلب اعتماد پاکستان صورت گرفته است. با این حال، اشرف غنی به وزارت خارجه دستور داد تا بر اساس یک برنامه‌ی منسجم، بر اصلاحات در آن وزارت و سفارت‌خانه‌های افغانستان در خارج کار کند.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، سفیران افغانستان مقیم کشورهای همسایه شام روز شنبه، 25 دلو در مورد چگونگی روابط این کشورها با افغانستان، تصویر فعلی آنان از افغانستان و کارهای انجام شده معلومات دادند و پیش‌نهادهای‌شان را برای گسترش بیش‌تر روابط با کشورهای همسایه ارائه کردند.

رییس جمهور پس از شنیدن معلومات و پیش‌نهادهای سفیران افغانستان مقیم کشورهای یاد شده، گفت که حلقه‌ی اول سیاست خارجی افغانستان را کشورهای همسایه، به‌شمول هند، تشکیل می‌دهد که اکنون روابط افغانستان با این کشورها همه‌جانبه و در حال تغییر مثبت است. غنی گفت، به زودی از همتای تاجکستانی خود دعوت می‌کند تا به کابل سفر کند.

او در ادامه با اشاره به این‌که فرصت‌های زیادی برای گسترش روابط با کشورهای منطقه وجود دارند، گفت، وزارت خارجه و سفیران افغانستان در این کشورها از فرصت‌های موجود استفاده کنند. اشرف غنی به وزارت خارجه دستور داد تا برای پی‌گیری موافقت‌نامه‌های انجام شده و در حال انجام با کشورهای منطقه و جهان، یک میکانیزم بسازد.

هم‌چنان رییس جمهور به مسئولان وزارت خارجه هدایت داد تا در زمینه‌ی تقویت روابط با کشورهای همسایه بکوشند و تصویر واقعی افغانستان را به نمایش بگذارند. او افزود، افغانستان خطری برای هیچ کشور، به‌ویژه کشورهای همسایه، نخواهد بود. همسایه‌های افغانستان، به‌ویژه ایران و پاکستان، از امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن نگران اند.