محسنی: بیش از 10 هزار کارمند کمیسیون‌های انتخاباتی در تقلب دست داشته‌اند

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان گزارشی را از تقلب‌ها و تخلفات انتخاباتی گذشته آماده کرده است. بر اساس این گزارش، در انتخابات گذشته حدود ۲۰ تن از کارمندان دایمی کمیسیون‌های‌ انتخابات به سطح رییسان مرکزی و ولایتی و بیش از ده هزار از کارمندان موقت این کمیسیون‌ها در تقلب و تخطی‌های ‌انتخاباتی دست داشته‌اند.

نادر محسنی، سخنگوی این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری در کابل در مورد 20 کارمند دایمی گفت، این افراد برای دفاع از خودشان به دفاتر کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی فراخوانده شده‌اند. او افزود که اگر این افراد اسناد و شواهد لازم را برای رفع اتهام‌های‌شان ارائه نتوانند، از کار برکنار خواهند شد.

محسنی در ادامه در مورد ده هزار نفر از کارمندان موقت کمیسیون‌های انتخابات که به گفته‌ی وی در تلقب انتخابات نقش داشته‌اند، گفت، اگر این افراد موفق نشوند بی‌گناهی خود را ثابت کنند، شامل فهرست سیاه انتخابات می‌شوند. او گفت، در گزارش تازه تمام مشکلات انتخابات بررسی شده و با انتشار آن، گروه‌ها و افرادی که سبب انحرافات در انتخابات شده بودند، افشا می‌شوند.

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به تاریخ ۲۷ سنبله‌ی سال جاری فیصله کرده بود که یک کمیته‌ی حقیقت‌یاب برای بررسی تخلفات و تقلبات انتخاباتی ایجاد شود. این کمیته دیروز کار سه‌ماهه‌‌اش را با نشر گزارشی ارائه کرد. مسئولان کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی گفته‌اند، در این گزارش برای اصلاح نظام انتخاباتی پیش‌نهادهایی گنجانده شده‌اند. به باور آنان، کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی از اصلاح نظام انتخاباتی در چوکات قانون حمایت می‌کند.

انتخابات ریاست جمهوری گذشته با تقلب گسترده برگزار شد و به دنبال آن، یکی از دو نامزد ریاست جمهوری، اسنادی را از تقلب شماری از مسئولان کمیسیون انتخابات، از جمله ضیا‌‌الحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی این کمیسیون افشا کرد. اما در گزارش تازه‌ی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نام رییسان ارشد به اتهام تقلب گرفته نشده است.

با این‌حال، محسنی گفت، اتهام‌های وارده علیه برخی از مقام‌های رهبری کمیسیون انتخابات، هنوز از سوی هیچ مرجع رسمی بررسی و تأیید نشده است. او افزود، نشر نوار صوتی مبنی بر تقلب آنان، برای بررسی و معلوم کردن درستی آن در اختیار سازمان ملل و امنیت ملی گذاشته شدند؛ اما یوناما و امنیت ملی در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.