رییس اجرایی: کمیته‌ی حالت اضطرار مجهزتر شود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت حوادث طبیعی اخیر در کشور را ناگوار خواند و گفت، این رویدادها حکومت را متوجه ساخت تا کميته‌ی مبارزه با حوادث طبیعی و حالت اضطرار را مجهزتر و آمادگی آن را بیش‌تر کند. او دیروز در نشست شورای وزیران عدم عرضه‌ی خدمات مخابراتی در اکثر مناطق آسیب‌دیده را از مشکلات اساسی خواند.

رییس اجرایی گفت که اکثر مناطق آسیب‌دیده‌ به شبکه‌های مخابراتی دسترسی ندارند و حکومت از وضعیت آنان دیرتر اطلاع یافت. او افزود، برای حل این مشکل در آینده اقدام می‌شود. رییس اجرایی در ادامه گفت، بر اثر رویدادهای طبیعی اخیر در 19 ولایت، بیش از 300 تن جان داده‌اند.

او افزود که اکنون تلفات جانى و خسارات مالى ناشی از حوادث طبیعی از شماری از ولایت‌های کشور گزارش می‌شود و حکومت وحدت ملی، برای رسیدگی به مشکلات آسیب‌دیدگان، اقدام کرده است. رییس اجرایی گفت که هنوز خسارات مالی ناشی از حوادث طبیعی در سراسر کشور، به طور دقیق معلوم نیست.

رویدادهای طبیعی در جریان زمستان امسال در ولایت‌های پنجشیر، بامیان، دایکندی، هرات، فراه، بدخشان، قندوز، سرپل، لغمان، نورستان، نیمروز، غور، بادغیس، بغلان و پروان رخ داده است. در هفته‌ی گذشته بر اثر سرازیر شدن برف‌کوچ سنگین در ولایت پنجشیر، بیش از 187 تن جان دادند و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

در پی این رویدادها، سه روز در کشور ماتم ملی اعلام شد و رییس جمهور غنی سفرش به ایران را نیز به تعویق انداخت. او دو روز پیش در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفت، برای رسیدگی به مشکلات آسیب‌دیدگان، نیاز به حمایت جامعه‌ی جهانی است. در همین حال، کشورهای ایران، پاکستان و هند آمادگی‌شان را برای کمک به آسیب‌دیدگان رویدادهای طبیعی اعلام کرده‌اند.

با این‌حال، رییس اجرایی دیروز در نشست شورای وزیران گفت که حکومت در حال حاضر نجات افراد و خانواده‌های گیرمانده در برف‌کوچ‌ها را در اولویت قرار داده است. او افزود که در مرحله‌ی دوم، در زمینه‌ی نابودی زمین‌های مردم نیز توجه خواهد شد. بر اثر رویدادهای طبیعی در 19 ولایت، صدها جریب زمین زراعتی نابود شده‌اند.

عبدالله گفت که برای مبارزه با حوادث طبیعی در سطح کشور آمادگی‌های لازم روی دست گرفته شده است. او افزود که در طول سال پيش‌رو امکان سيلاب در مناطق مختلف کشور وجود دارد. رییس اجرایی گفت، مشکل اساسى در رویدادهای اخیر، مسئله‌ی ارتباطات بود و این مشکل در آینده حل می‌شود.