عطا محمد نور علیه دیده‌بان حقوق بشر اقامه‌ی دعوا می‌کند

اطلاعات روز: نشر گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر جنجالی شد و انتقادهای تندی را در کشور به دنبال داشت‌. شماری از افرادی که در این گزارش متهم به نقض حقوق بشر شده‌اند، آن را دور از واقعیت و عمل سیاسی خوانده‌اند. ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی نیز نشر این گزار‌ش را رد کرده و آن را بی‌بنیاد خوانده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه‌اش عطا‌محمد نور، سرپرست ولایت بلخ، عزيز‌الله، فرمانده پولیس محلی ولایت پکتيکا، جنرال نجيب‌الله، رييس پیشین امنیت ملی ولایت تخار، خير‌محمد تيمور، فرمانده پیشین پولیس تخار، ميرعلم، فرمانده پیشین حزب جمعيت در قندوز، اسدالله خالد، رییس سابق امنیت ملی، عبدالرازق، فرمانده پولیس قندهار و عبدالحکيم شجاعى، یکی از فرماندهان محلی را متهم به نقض حقوق بشر کرده است.

منیراحمد فرهاد، سخنگوی ولایت بلخ دیروز در نشستی خبری‌ در بلخ گفت، عطا‌محمد نور علیه این گزارش دیده‌بان حقوق بشر در دادگاه بین‌المللی اقامه‌ی دعوا خواهد کرد. او گفت که در حال حاضر برخی از حلقات داخلی و بین‌المللی برنامه‌ی زیان‌رسانی به شخصیت‌های ملی را آغاز کرده‌اند و در تلاش صدمه‌رساندن به روند سیاسی جاری هستند.

شماری از متهمان دیگر هم این گزارش رد کرده و گفته‌اند، دیده‌بان حقوق بشر بدون ارائه‌ی اسناد مؤثق بر آنان اتهام وارد کرده است. جنرال نجیب‌الله، رییس سابق امنیت ملی به پژواک گفت، در گزارش اين سازمان از مقاومت‌کنندگانی نام برده شده که روحيه‌ی ضد‌طالبان دارند و خود مردم باید در این زمینه قضاوت کنند.

در همین حال، حکیم شجاعی می‌گوید که مرتکب نقض حقوق بشر نشده و همیشه در تلاش دفاع از حقوق مردم و مبارزه با تروریسم بوده است. جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس قندهار دیروز گفت، در حال حاضر رهبری عملیات نجات 30 مسافر ربوده‌شده را بر عهده دارد و پس از ختم این عملیات، در این مورد صحبت می‌کند.