رییس جمهور: دست‌آوردها در گفت‌وگوهای صلح معامله نمی‌شوند

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی دیروز در مراسم گشایش سال پنجم دور شانزدهم شورای ملی گفت که از مشکلات مردم با خبر است؛ اما رسیدگی به تمام این مشکلات نیاز به زمان دارد. او افزود، شکایت‌های مردم را از طریق ارتباط مستقیم، رسانه‌های همگانی و اجتماعی می‌بیند و گوش می‌کند و اکنون در تلاش رسیدگی به تمام مشکلات است.

در حال حاضر ناامنی، فقر و بیکاری و فساد اداری از مشکلات عمده در کشور به شمار می‌روند. رییس جمهور دیروز برای حل این مشکلات بار دیگر وعده داد. او در زمینه‌ی صلح گفت، دست‌آوردهای سیزده سال اخیر قربانی نمی‌شود و قیمت صلح بیش‌تر از بهای جنگ نخواهد بود.

رییس جمهور برقراری صلح دایمی را یک مسئله‌ی ملی خواند و افزود، باید تمام اقشار سیاسی در این زمینه با حکومت همکاری کنند. غنی در ادامه گفت‌وگوهای صلح را یک نیاز دانست و گفت، این گفت‌وگوها در آینده‌ی نزدیک آغاز می‌شود. رییس مجلس پیش از سخنرانی غنی گفت، حکومت اقدام‌هایش در مورد روند صلح را با نمایندگان مردم شریک کند.

او افزود، طرح‌های حکومت در زمینه‌ی صلح، باید برای تصویب به شورای ملی ارسال شوند. قرار است در روزهای آینده گفت‌وگوهای صلح با طالبان در کابل یا اسلام‌آباد آغاز شوند. پاکستان، امریکا و چین از آغاز این گفت‌وگوها حمایت‌شان را اعلام کرده‌ و طالبان نیز از آمادگی‌شان‌ در این زمینه خبر داده‌اند.

اما شهروندان و فعالان مدنی تأکید دارند، حکومت در این گفت‌وگوها دست‌‌آوردهای 13 ساله در بخش‌های مختلف در نظر بگیرند. رییس جمهور دیروز در زمینه‌ی بهبود وضعیت کار گفت، مردم کار می‌خواهند و دولت برای حل این مشکل برنامه‌هایی را دارد که برنامه‌ی ایجاد مسکن یکی از آنان است.

او افزود، کار عملی در زمینه‌ی ایجاد مسکن در کشور به‌زودی آغاز می‌شود. در حال حاضر ده‌ها هزار نفر در کشور بیکار اند و حکومت برای حل این مشکل، هنوز برنامه‌ی عملی‌ای را تطبیق نکرده است. در همین‌حال، شهروندان می‌گویند، رییس جمهور و رییس اجرایی به تعهدات دوران مبارزات انتخاباتی‌شان عمل کنند.

معرفی کابینه در هفته‌های بعد

رییس جمهور غنی گفت، اعضای باقی‌مانده‌ی کابینه پس از انتخاب هیأت اداری مجلس معرفی می‌شوند. مطابق قانون اساسی، پس از پایان رخصتی مجلس نمایندگان در هر سال، برای تعیین هیأت اداری این مجلس انتخابات برگزار می‌شود. در این انتخابات، معاونان، منشی و نایب منشی مجلس دوباره انتخاب می‌شوند.

پیش از رخصتی زمستانی، نمایندگان مجلس از میان 18 نامزدوزیر معرفی شده، تنها هشت تن آنان رای اعتماد دادند. در حال حاضر 17 وزارت، به‌شمول بانک مرکزی، توسط سرپرستان اداره می‌شوند که مردم و فعالان مدنی خواستار پایان حکومت سرپرستی شده‌اند.

متخصصان چین به کابل میآیند

رییس جمهور غنی دیروز گفت که قرار است طی دو هفته‌ی آینده متخصصان چینی برای نحوه‌ی مصرف کمک ۳۳۰ میلیون دالری‌ این کشور، به کابل سفر کنند. او افزود، این بودجه بیش‌تر در بخش زیربنا مصرف می‌شود و در این برنامه وصل بدخشان از طریق دهنه‌ی واخان به چین، اهمیت حیاتی دارد.

رییس جمهور گفت که برای اجرای طرح‌های آب‌یاری و مدیریت آب، اکنون کمک‌کننده‌ها یک میلیارد دالر وعده کرده‌اند و برای طرح زیربنا نیز این کمک به چند میلیارد دالر می‌رسد. او پیشرفت‌ها در زمینه‌ی ایجاد راه لاجورد را از دست‌آوردهای اساسی حکومت خواند و گفت، اکنون خط آهن ترکمنستان به بندر آقینه رسیده است.

رییس جمهور افزود که حکومت در تلاش است تا گاز، برق و خط آهن از کشورهای آسیای میانه به افغانستان وصل شود و بعد از طریق این کشورها افغانستان به اروپا وصل شود. اشرف غنی تأکید کرد که برای کارایی اقتصادی، تمام پروژه‌های کوچک در آینده به برنامه‌های بزرگ توسعه‌ای تبدیل می‌شوند.

تفریح نمایندگان در خارج

نمایندگان مجلس در هر سال دو بار به رخصتی می‌روند تا به مناطق‌شان رفته و مشکلات مردم را از نزدیک بررسی کنند. اما بر اساس معلومات شماری از اعضای مجلس، تعدادی از نمایندگان در این رخصتی برای تفریح به کشورهای خارج می‌روند. این مسئله در آغاز دور کاری قبلی مجلس جنجالی شد و رمضان بشردوست، از آن انتقاد کرد.

بشردوست گفت، تعدادی از نمایندگان در رخصتی برای بررسی مشکلات به مناطق‌شان نمی‌روند و گزارش غیرحقیقی را در این زمنیه در کابل تهیه می‌کنند. در دوره‌ی قبلی گزارش‌های برخی از نمایندگان در مورد مشکلات مناطق‌شان، بدون ارزیابی دقیق تهیه شده بودند. در روزهای آینده نمایندگان مجلس‌ گزارش‌هایی را در مورد مشکلات ولایت‌های‌شان ارائه می‌کنند.