عبدالله در بیستمین سالیاد شهید مزاری: تا اصلاح نظام انتخاباتی، به هیچ‌چیز دیگر قانع نمی‌شویم

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیروز در مراسم بیستمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در کابل گفت، او و مردم تا اصلاح نظام انتخاباتی، به هیچ‌چیز دیگری قانع نمی‌شوند. او افزود که اصلاح نظام انتخاباتی از شرایط اساسی تشکیل حکومت وحدت ملی است.

او برگزار‌ی انتخابات آزاد و شفاف را یکی از خواست‌های اصلی مردم دانست. پس از تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری و افزایش جنجال‌های آن، حکومت وحدت ملی تشکیل شد. سپس اشرف غنی و عبدالله برای جلوگیری از چنین مشکلات در آینده، روی اصلاح نظام انتخاباتی توافق کردند؛ اما با گذشت حدود پنج‌ماه از عمر این حکومت، هنوز این نظام اصلاح نشده است.

این مسئله انتقادهایی را به دنبال داشته و در چند هفته‌ی اخیر شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات و مدنی، خواستار اقدام فوری حکومت در این زمینه شده‌اند. اما محمد محقق، معاون رییس اجرایی در مراسم دیروز گفت، در مورد اصلاح نظام انتخاباتی نگرانی‌ای وجود نداشته باشد و در حال حاضر بحث روی فرمان اصلاح آن جریان دارد.

او افزود که با اصلاح نظام انتخاباتی، در آینده یک انتخابات شفاف برگزار شود تا نتایج آن مانند «مهر دادگاه» باشد. آقای محقق در ادامه به انتخابات چند کشور خارج اشاره کرد و گفت، کمیسیون انتخابات کشور باید طوری باشد که مردم و سیاست‌مداران بر آن اعتماد کامل داشته باشند.

محقق قبل از این اظهارات خود، در مورد شخصیت مزاری صحبت کرد و گفت، او در راه عدالت‌خواهی شهید شد. عبدالله نیز دیروز گفت، پیام شهید مزاری، عدالت‌خواهی بود. محمد محقق، این لقب را به شهید مزاری به‌جا خواند و گفت، روی این موضع در کابینه بحث می‌شود تا به مزاری لقب «شهید عدالت‌خواهی» داده شود.

او افزود، طرح این موضوع در آینده برای تصویب به مجلس فرستاده می‌شود و از نمایندگان مردم می‌خواهیم، آن را تصویب کنند. در مراسم دیروز حامد کرزی، رییس جمهور پیشین در مورد مزاری صبحت کرد و گفت، خواسته‌های مزاری با گذشت زمان در افغانستان پیاده می‌شوند. سپس پیام ویدیویی‌ رییس جمهور غنی در این مورد پخش شد.

او در پیامش گفت، شهید مزاری جهت حرکت مسیر تاریخ ما را تغییر داد و وی از تکرار تاریخ هراس داشت. پیام جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری نیز در مورد مزاری به خوانش گرفته شد و وی در این پیام گفت، مبارزه‌ی شهید مزاری برای دفاع از حقوق مردم بود.

مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی و شماری از فرماندهان این حزب زمانی که برای مذاکره با طالبان به چهارآسیاب کابل رفته بودند، توسط افراد این گروه اسیر و در 22 حوت سال 1373 به شهادت رسیدند. پس از این رویداد، همه‌ساله 22 حوت (روز شهادت شهید مزاری و همراهانش) در داخل و شماری از کشورهای خارجی توسط مهاجران کشور، گرامی داشته می‌شود. در مراسم دیروز نزدیک به صدهزار نفر حضور داشتند.