ریاست اجرایی: رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را قبول نداریم

اطلاعات روز: ریاست اجرایی اعلام کرد که عبدالله و اشرف غنی بر سر اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به توافق رسیده‌اند؛ اما در مورد رییس این کمیسیون هنوز توافق نشده است. مقام‌های ریاست اجرایی دیروز انتخاب خانم شکریه بارکزی، عضو مجلس نمایندگان را به عنوان رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی غیرقابل قبول خواندند.

آصف آشنا، معاون سخنگوی ریاست اجرایی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی خواستار تجدید نظر در این زمینه شد و گفت، رییس این کمیسیون باید در نتیجه‌ی توافق رییس جمهور و رییس اجرایی مشخص شود. کمیسیون اصلاحات انتخاباتی پس از ماه‌ها تأخیر، پیش از سفر رییس جمهور و رییس اجرایی به امریکا، بر بنیاد فرمان اشرف غنی ایجاد شد.

بر اساس این فرمان، ریاست این کمیسیون را شکریه بارکزی بر عهده دارد و معاون آن، صدیق‌الله توحیدی، رییس نی است. اما با این‌حال، آقای آشنا گفت، برای انتخاب رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی باید یک میکانیسم مشخص در نظر گرفته شود که رییس از سوی اعضا انتخاب شود، یا بر اساس توافق سیاسی دوطرف.

آشنا‌ انتخاب بارکزی به عنوان رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را خلاف توافق‌نامه‌ی سیاسی خواند. اما در چند روز گذشته نهادهای ناظر بر انتخابات انتقاد داشتند، حضور نمایندگان‌شان در این کمیسیون نادیده گرفته شده ‌است. به باور آنان، در فرمان اشرف غنی باید تجدید نظر شود و در غیر آن، این کمیسیون از اعتماد بالایی برخوردار نخواهد بود.

اما آشنا در این مورد گفت، چهره‌های جامعه‌ی مدنی در میان نمایندگان هردو تیم حضور دارند و حتا سازمان ملل در ساختار این کمیسیون نماینده دارد. در همین‌حال، شکریه بارکزی که از سوی رییس جمهور به عنوان رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تعیین شده، برای تعیین رییس این کمیسیون خواستار ایجاد یک مکانیسیم شده است.

به باور او، اگر تعهد برای اصلاحات بنیادی اصلاح نظام انتخاباتی وجود دارد، باید روی افراد متمرکز نباشد و بر عملکردها توجه شود. در همین‌حال، نصرالله استانکزی، استاد حقوق دانشگاه کابل گفت، این پست بر اساس توافق سیاسی ایجاد شده و از نظر حقوقی برای آن نمی‌توان تعریف مشخصی ارائه کرد. بنابراین، باید بر اساس توافق سیاسی باشد. هدف اساسى ایجاد این کمیسیون، اصلاح نظام انتخاباتى، احیاى اعتماد مردم به دو کمیسیون انتخابات و جلوگیرى از تخطى‌ها خوانده می‌شود.