فیفا: در ترکیب کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تجدید نظر شود

اطلاعات روز: بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را غیر مسلکی خواند و گفت، در ترکیب اعضای این کمیسیون باید تجدید نظر شود. مسئولان این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند، اعضای این کمیسیون وابستگی سیاسی دارند.

محمد یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا در این نشست گفت، اصلاح نظامی انتخاباتی از تعهدات اساسی حکومت حدت ملی است،اما اکنون در این مورد تشریفاتی برخورد می‌کند. او با اشاره به این‌که حکومت اکنون در اصلاح نظام انتخاباتی به عنوان یک نیاز ساسی برخورد نمی‌کند، افزود، تاهنوز هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است.

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی از پس ماه تأخیر، چندی پیش با صدور فرمان محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور ایجاد شد و ریاست آن شکریه بارکزی، عضو مجلس نمایندگان بر عهده دارد. معاون این کمیسیون صدیق الله توحیدی، رییس دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) است.

اما، ریاست اجرایی اعلام کرد که رییس جمهور و رییس اجرایی هنوز در مورد رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به توافق نهایی نرسیده‌اند. آصف آشنا در مورد اعضای این کمیسیون گفت، چهره‌های جامعه‌ی مدنی در میان نمایندگان هردو تیم حضور دارند و حتا سازمان ملل در ساختار این کمیسیون نماینده دارد.

در همین‌حال، مسئولان فیفا می‌گویند، بین ریاست جمهوری و ریاست اجرایی در زمینه اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی اختلاف وجود دارد و این به ضرر اصلاح نظامی انتخاباتی است. آنان در ادامه خواستار تغییر لایحه وظایف کمیسیون اصلاحات انتخاباتی شدند و گفتند، اکنون لایحه وظایف این کمیسیون محدود است.

از سوی دیگر، بر اساس نظر سنجی فیفا، 69 درصد نمایندگان مجلس گفته‌اند، در انتخابات پارلمانى آینده نامزد خواهند بود. اما، آنان از نبودامنيت، عدم بی‌طرفى کارمندان کميسيون مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی، مداخله زورمندان و نبود تسهيلات لازم براى راى دهندگان ابراز نگرانى کرده‌اند.

این نمایندگان بر اصلاحات نظام انتخاباتی تاکید کرده و آن‌را تنها راه برای برگزاری یک انتخابات شفاف و آزاد خوانده‌اند. در این نظر سنجی، نمایندگان مجلس از ترکیب کمیسیون اصلاحات انتخاباتی انتقاد کرده و گفته‌اند، اعضای این کمیسیون باید بی‌طرف و دارای تجربه‌ کاری در بخش انتخابات باشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *