نخستین حمله‌ی «داعش» در افغانستان، 33 کشته و بیش از 100 زخمی برجا گذاشت

اطلاعات روز: برای نخستین بار گروه دولت اسلامی یا داعش مسئولیت خونین‌ترین حمله‌ی تروریستی در کشور را بر عهده گرفت‌. محمد‌اشرف غنی، رییس جمهور کشور دیروز در سفرش به ولایت بدخشان گفت، داعش مسئولیت حمله‌ی مرگ‌بار در شهر جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار را به دوش گرفته است.

روز گذشته در دو انفجار پی‌هم شورشیان در شهر جلال‌آباد، حدود 33 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند. این مرگ‌بار‌ترین حمله پس از روی کار‌آمدن حکومت وحدت ملی در ننگرهار بوده است. گروه طالبان مسئولیت حمله در ننگرهار را بر عهده نگرفته و آن را محکوم کرد.

نجیب‌الله کامه‌وال، رییس صحت ننگرهار با تأیید این رویداد به رسانه‌ها گفت که کشته‌ و زخمی‌‌های این رویداد به شفاخانه منتقل شده است. او وضعیت زخمی‌ها را وخیم توصیف کرد و گفت که ممکن است با این وضعیت آمار تلفات افزایش یابد.

پیش از این فضل‌احمد شیرزاد، فرمانده پولیس ولایت ننگرهار در محل وقوع این رویداد به خبرنگاران گفت که فرد حمله‌کننده‌ سه‌چرخه‌ی خود را که مملو از مواد انفجاری بود، در نزدیکی ساختمان نمایندگی کابل بانک منفجر کرد.

او علت این رویداد را حضور مأموران دولتی در این بانک دانست و گفت، مأموران دولتی برای گرفتن حقوق خود به این بانک مراجعه کرده بودند.

به گفته‌ی فرمانده پولیس ننگرهار، پیش از این حمله، یک انفجار دیگر در یک زیارتگاه رخ داد که تلفاتی به دنبال نداشت و هم‌چنان مأموران پولیس، مقداری مواد منفجره را در یک محل دیگر خنثا کرده و از انفجار سومی در این شهر جلوگیری کردند.

به گفته‌ی مقام‌های محلی ولایت ننگرهار، اکثر کشته‌شدگان این رویداد مردمان ملکی و کودکان اند.

بحث حضور داعش در کشور دو‌ماه پیش گرم شد و در حال حاضر شماری از کارشناسان مسایل سیاسی می‌گویند، پروژه‌ی طالب در افغانستان ختم شده و اکنون داعش بدیل آن است. به باور آنان، داعش در افغانستان همان طالبان اند با لباس داعش و صرف بیرق سفید‌شان را به سیاه تبدیل کرده‌اند.

اما شماری از کارشناسان دیگر با این نظر مخالف هستند. ریاست جمهوری حدود یک‌ماه پیش حضور داعش در کشور را تأیید کرد و گفت، برای مبارزه با آن اقدامی روی دست گرفته شده است. پیش از این، دو فرمانده داعش در دو رویداد جداگانه در ولایت هلمند در عملیاتی نظامی کشته شده بودند.

در حال حاضر از حضور افراد داعش در شماری از ولایت‌های کشور، از جمله، فاریاب، قندوز، ننگرهار، بدخشان، هلمند، غزنی، زابل و سرپل گزارش شده است. عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری پیش‌تر گفته بود، نیروهای وابسته به داعش در شماری از ولایت‌های شمالی کشور حضور دارند.