نخستین نشست دادگاه قتل فرخنده برگزار شد

اطلاعات روز: نخستین نشست دادگاه برای بررسی پرونده‌ی قتل فرخنده دیروز (شنبه، 12 ثور) در کابل، با حضور 49 متهم در دادگاه ابتدایی برگزار شد. دادستان در این نشست، اتهام اصلی در این پرونده را «ضرب‌و‌شتم منجر به قتل» و «آتش‌زدن جسد فرخنده» از سوی متهمان عنوان کرد.

خادم مسجد شاه دوشمشیره از متهمان دسته‌‌اول این پرونده است که دادستان او را به «تحریک مردم» در قتل فرخنده متهم کرد. هم‌چنان یک فرمانده‌‌ پولیس هم از جمله‌ی متهمان است. او همراه با 18 تن از افسران و مأموران پولیس به اتهام «غفلت و عدم استفاده از صلاحیت در وظیفه» در دادگاه حاضر شدند. اما این فرمانده در دفاع از خود گفت، وسایل ارتباطی او و افراد تحت فرمانش از آغاز حمله به جان فرخنده تا آتش‌زدن جسد او از کار افتاده بودند. دستگاه‌های مخابره‌ی او و افراد تحت فرمانش مسدود و فریکانس آن‌ها غیرفعال شده بود.

در همین‌حال، قاضی دادگاه بعد از طرح و بررسی اولیه‌ی این پرونده، جنرال ظاهر ظاهر‌ رییس تحقیقات جنایی وزارت داخله، جنرال عبدالرحمان رحمانی‌ فرمانده پولیس کابل و شماری از افسران ارشد پولیس کابل را در نشست بعدی دادگاه که امروز برگزار می‌شود، فراخواند. قاضی هم‌چنان دستور داد تا یک افسر حوزه‌ی دوم پولیس کابل نیز بازداشت شود.

در این نشست یک تعداد از متهمان، اتهام‌های وارده از سوی دادستان را علیه خود قبول کردند؛ اما‌ برخی از آن‌ها گفتند که زیر شکنجه و فشار به اتهام‌ها علیه‌شان اعتراف کرده‌اند، ولی در دادگاه این اتهام‌ها را رد کردند. از میان متهمان خادم مسجد گفت که نه به لحاظ سواد و نه به لحاظ پایگاه اجتماعی در موقعیتی نبوده که مردم را به قتل و زجرکشی فرخنده تحریک کند.

شینکی کروخیل، نماینده‌ی مجلس شورای ملی در نشست دیروزی دادگاه گفت، این موضوع باید روشن شود که دلیل قتل فرخنده تنها مشاجره‌ی لفظی بوده یا یک قتل سازمان‌یافته‌ی سیاسی و تروریستی بوده‌. هم‌چنان یکی از متهمان پولیس نیز ضمن رد اتهام‌ها علیه خود گفت، باید این موضوع بررسی و روشن شود که قتل فرخنده یک رویداد عادی بوده یا جنبه‌ی سیاسی هم داشته است.

فرخنده در 28 حوت سال گذشته به جرم سوزاندن قرآن کریم از سوی افراد خشمگین در مسجد شاه دو‌شمشیره در کابل به ضرب مشت و لگد به قتل رسید و بعد جسدش به آتش کشیده شد.

دادستان در نشست دادگاه، اتهام آتش‌زدن قرآن توسط فرخنده را رد کرد و گفت، در مسجد آثار و نشانه‌هایی از آتش‌زدن قرآن وجود نداشت. پیش‌تر هم یک کمیسیون حقیقت‌یاب اتهام سوزاندن قرآن از سوی فرخنده را رد کرده و او را بی‌گناه شناخته بود.

این رویداد واکنش‌های شدید مردم و فعالان جامعه‌ی مدنی را در خارج و داخل کشور به دنبال داشت. مردم در اعتراض به این رویداد دست به اعتراض‌های بزرگ زدند و خواهان به دادگاه کشاندن عاملان این قتل شدند. به دنبال قتل و زجرکشی فرخنده، دولت متعهد به بررسی جدی این پرونده گردید.