رخنه‌ی بحث تعلیق انتخابات به داخل ارگ

زمزمه‌های عدم برگزاری انتخابات و روند خزنده‌ی بحثِ تعلیقِ انتخابات و دوام کار حکومت کنونی تا سال 2018 که اخیرا از سوی برخی حلقات معلوم و مجهول ایجاد و به راه انداخته شده بود، اکنون به درون ارگ نیز راه یافته است. روز گذشته محمد قسیم فهیم معاون، رییس جمهور نیز به این بحث اشاره کرد و گفت که در هرصورت انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری برگزار می‌شود. آقای فهیم که در مراسم سال‌گرد ترور احمدشاه مسعود سخنرانی می‌کرد، گفت که برگزاری انتخابات در افغانستان حتمی ‌است و هر‌راه دیگر جز برگزاری انتخابات برای مردم افغانستان «زهر» است. تاکنون حکومت به گونه‌ی مشخص در مورد این بحث اظهار نظر نکرده است؛ اما اشاره‌ی معاون رییس جمهور در جلسه‌ی روز گذشته، بیان‌گر این موضوع است که بحث تعلیق انتخابات و دوام کار حکومت کنونی به اندرونی ارگ ریاست جمهوری نیز رخنه کرده و شاید به عنوان یک اجندای احتمالی برای حکومت تبدیل شده باشد.

زمزمه‌های تعلیق انتخابات و بحث دوام کار آقای کرزی پیش از این از سوی اپوزیسیون و عمدتا به منظور ایجاد فشار بر حکومت مطرح می‌گردید؛ آن‌ها با طرح این بحث خوراک تبلیغاتی برای خود می‌ساختند. به همین جهت هیچ‌گاه این زمزمه‌ها از سوی مردم افغانستان جدی گرفته نشد و در ردیف نق زدن‌های همیشگی اپوزیسیون مورد قضاوت قرار گرفت؛ اما وقتی این بحث از قندهار از آدرس شورای جوانان و ریش‌سفیدان این ولایت مطرح گردید، تلنگری در فضای سیاسی و عمومی ‌جامعه زد. طرح این بحث از قندهار یا مشرقی هرچند از آدرس گم‌نام و بی‌اعتبار، اما می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر در دستور کار بودن این امر است. طرح دوباره‌ی این موضوع به عنوان یک پیش‌نهاد از جلال‌آباد و پکتیا، این شایعه را بیش‌تر کرد و طرح چندین‌باره‌ی آن از سوی شماری از وکیلان و ریش‌سفیدان در کابل، این شایعه را به یک نگرانی جدی تبدیل کرد و احتمال این که این طرح یک موضوع جدی در دستور کار حکومت باشد را تقویت کرد. اکنون حداقل یک چیز معلوم شده، این که حتا اگر حکومت هم خودش این را نخواهد، برخی حلقه‌های قومی ‌از جنوب و شرق کشور دوست دارد که این طرح را تقویت کرده و بالای حکومت بقبولاند. واقعا معلوم نیست که رییس جمهور و حکومت در این مورد چگونه می‌اندیشد، ولی آن‌چه مشخص است این است که برگزاری انتخابات در این فصل از گذار سیاسی برای مردم افغانستان و جامعه‌ی جهانی به یک اصل گریز‌ناپذیر تبدیل شده و گذشتن از آن ناممکن است. این تنها مردم افغانستان و جریان‌های سیاسی نیست که بر برگزاری انتخابات تأکید می‌ورزند، بلکه جامعه‌ی جهانی و تمام متحدان خارجی که بقای حکومت به کمک‌های آ‌ن‌ها وابسته می‌باشد نیز به برگزاری انتخابات به عنوان یک اصل گریز‌ناپذیر تأکید می‌ورزند. از نظر جامعه‌ی جهانی، تعلیق یا برگزار نشدن انتخابات، به معنای خداحافظی و ترک دایمی‌ و همه‌جانبه‌ی افغانستان است و این برای دولت افغانستان به معنای فروپاشی و اضمحلال قطعی می‌باشد. این موضوع برای مردم افغانستان نیز گریز‌ناپذیر است؛ عدم برگزاری انتخابات برای مردم به معنای بریدگی کامل از دولت و مواجهه‌ی علنی و گرم با حکومت. دقیقا همین امر است که برگزاری انتخابات در این فصل از حیات سیاسی کشور را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. به هر‌حال، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اکنون قطعی به نظر می‌رسد و سناریوها و زمزمه‌های غیر از آن، هرچند نگرانی‌هایی در فضای عمومی ‌کشور ایجاد می‌نماید؛ اما زیاد جدی نیست. اکنون همه مطمئن‌اند که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

انتخابات پیش‌رو یکی از حساس‌ترین انتخابات‌ها در کشور می‌باشد که نقش مهمی ‌را در گذار کشور به سوی دموکراسی و تحکیم نظام باثبات بازی می‌کند. اکنون که تا زمان برگزاری این انتخابات فرصت اندک در اختیار می‌باشد، باید مسئولان در جهت حل مشکلات و چالش‌های فرا‌راه این انتخابات کارهای اساسی را انجام داده و شور و هیجانی را برای شرکت مردم در انتخابات و تمثیل اراده‌ی‌شان در تعیین سرنوشت کشور ایجاد کنند. دولت باید تلاش نماید هم شرایط امنیتی برگزاری انتخابات سالم و سراسری را فراهم نماید و هم تمهیدات و تضمین‌های روشن برای تأمین شفافیت و سلامت انتخابات آینده را در نظر گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *