رییس جمهور : از موضع ضعیف با طالبان مذاکره نمی‌کنیم

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی روز گذشته برای دومین بار بعد از به قدرت رسیدن‌اش، به ولایت هرات سفر کرد. آقای غنی در این سفر با اشاره به مذاکرات صلح گفت که حکومت از موضع ضعیف برای مصالحه با گروه‌های شورشی، گفتگو نخواهد کرد. او افزود که جنگ بر ما تحمیل شده و هدف آن‌ها این است که حکومت از موضع ضعیف با آنان مذاکره کند.

آقای غنی در سخنرانی‌اش از عمل‌کرد نیروهای امنیتی قدردانی کرد و به نیروهای امنیتی کشور وعده سپرد که تلاش‌ها و شجاعت سربازان نادیده گرفته نخواهد شد و بر بنیاد کارکرد سربازان، به آن‌ها ترفیع نظامی داده خواهد شد.

او تلاش نیروهای امنیتی حوزه‌ی غرب کشور را برای سرکوب هراس‌افگنان ستایش کرد و گفت که این نیروها، جواب سنگین به هراس‌افگنان داده‌اند. غنی با تأکید بر کارکرد این نیروها گفت: «ملت امروز به خاطر قربانی‌های شما نفس راحت می‌کشند. شما نگه‌بانان وحدت ملی هستید». او گفت که شورشیان و دشمنان با تمرکز جنگ بر مناطق جنوبی، غربی و شمالی کشور می‌خواهند پروژه‌های اقتصادی را بر هم بزنند که باعث آبادی افغانستان می‌شود. رییس جمهور علاوه کرد که «دشمنان می‌خواهند فرصت نداشته باشیم تا به پای خود ایستاد شویم. مصمم هستیم که به پای خود ایستاد شویم».

از سوی هم رییس جمهور غنی در نشستی با سران مردمی، فعالان مدنی و علمای دینی هرات وعده‌ی تحولات بزرگ را به مردم این ولایت داد.

او گفت که ناامنی‌های ولسوالی شیندند هرات باید به زودترین فرصت از بین برود و «شیندند دیگر نباید زخم ناسور افغانستان باشد».

رییس جمهور غنی افزود که در آینده‌ی نزدیک، ولسوالی بزرگ شیندند به چندین ولسوالی کوچ‌کتر تبدیل خواهد شد.

این گفته‌ی او در حالی‌ست که اخیراً مردم ولسوالی شیندند خواستار مبدل شدن این ولسوالی به واحد اداری ولایت شده بودند.

هم‌چنان آقای غنی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که حکومت برنامه‌هایی را برای تقویت نیروی هوایی کشور روی دست دارد. او افزود: «در دو هفته‌ی آینده شما شاهد چند حرکت بسیار آشکار خواهید بود».

در این سفر لوی درستیز قوای مسلح ، وزیر خارجه، وزیر معادن و پطرولیم و شماری از اعضای مجلس نمایندگان رییس جمهور غنی را همراهی می‌کردند.