آکسفام: برنامه حکومت دراستخدام پولیس زن ناکام بوده است

 

نهاد خیریه‌ی بریتانیایی آکسفام با اشاره به این که فقط یک درصد از سربازان پولیس کشور زن هستند، از دولت و جامعه‌ی جهانی خواسته است که برای استخدام بیش‌تر زنان پولیس در ‌کشور، منابع مالی و تلاش بیش‌تری به خرج دهند. این گزارش افزوده است که چالش‌های موجود نشان می‌دهند که برنامه‌ی دولت افغانستان برای استخدام پنج هزار پولیس زن تا سال ۲۰۱۵ ناکام بوده و به این شاخص دست نیافته است.

در گزارش این سازمان درباره‌ی وضعیت نیروهای پولیس زن در افغانستان آمده است که یکی از نیازهای حیاتی برای رسیدگی به جرایم و اجرای عدالت، نیروهای پولیس زن هستند که تعداد آنان متأسفانه در افغانستان بسیار اندک هستند. آکسفام افزوده که دولت افغانستان باید در زمینه‌ی استخدام، آموزش، باز‌آموزی و حمایت از نیروهای پولیس زن در این کشور همت گمارد. وجود پولیس زن برای حمایت از حقوق زنان و دختران افغانستان ضروری است و ‌می‌تواند به ایجاد صلح پایدار در این کشور کمک کند.

در این گزارش تاکید شده که دولت افغانستان و نهادهای بین‌المللی باید تلاش کنند تا برنامه‌های ملی را برای آموزش نیروهای جدید و باز‌آموزی نیروهای پولیس موجود زن روی دست گیرند. آکسفام از دولت و جامعه‌ی جهانی خواسته است که توجه به پولیس زن را در این کشور در اولویت قرار دهند. آکسفام در این گزارش خواستار دست‌رسی برابر نیروهای پولیس زن افغان به آموزش‌های تخصصی و ایجاد فرصت‌های برابر و برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌ی حقوق بشر و حقوق زنان شده است.

ایجاد محیط سالم کاری برای نیروهای پولیس زن نیز یکی دیگر از اولویت‌هایی است که در این گزارش بر آن تأکید شده است. در گزارش آکسفام آمده است که وزارت داخله‌‌ باید تشناب و اتاق‌های تبدیل لباس مناسب و جداگانه‌ای را برای پولیس زن اختصاص دهد. اولین زن پولیس افغان در سال ۱۹۶۷ آغاز به کار کرد و سه سال بعد زنان توانستند که حق رای‌دهی به دست آوردند. در سال ۱۹۹۶ در زمان حکومت طالبان پولیس زن از خدمت در صفوف این نیروها منع شدند. در سال ۲۰۰۵ میلادی ۱۸۰ زن جذب پولیس شدند، در حالی که شمار نیروهای پولیس در همان سال به ۳۵ هزار نفر می‌رسید. در سال ۲۰۱۳ تعداد نیروهای پولیس زن در کشور به ۱۵۰۰ نفر رسیده، ولی به گزارش آکسفام، این تعداد پولیس در کشوری‌ که خشونت‌های خانگی، ازدواج اجباری، سو‌ استفاده‌ی جنسی و قتل‌های ناموسی به صورت شوک‌آوری معمول شده، کافی نیست.

در این گزارش تأکید شده که ارقام رسمی در این باره وجود ندارد، ولی براساس آماری که در سال ۲۰۰۸‌ منتشر شد، نشان می‌دهد که در حدود ۸۷ درصد از زنان از خشونت‌های فزیکی، تجاوز جنسی و ناهنجاری‌های روانی رنج می‌برند. با توجه به این که تعداد سربازان پولیس زن به اندازه‌ی کافی نیست، گزارش‌هایی نیز وجود دارند که پولیس زن در شهر مزار شریف که مقام سوم را در داشتن بیش‌ترین تعداد پولیس زن دارا است، از موارد‌ سو‌ رفتار توسط فرمان‌دهان خود شکایت کرده‌اند.

براساس یافته‌های این مؤسسه، ساختار اداری نیروهای پولیس ملی افغانستان نشان می‌دهد که بیش از سه هزار و ۲۰۰ پست خالی برای نیروهای پولیس و کارمندان غیرنظا‌می در ساختار نیروهای پولیس ملی افغانستان در نظر گرفته شده‌است. این گزارش میزان بی‌سوادی در میان نیروهای پولیس زن افغان را یکی از چالش‌های عمده دانسته است.(بی بی سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *