بامیان پایتخت فرهنگی سارک؛ تجلی شکوه تمدنی و توجه به توسعه در این ولایت

بامیان به طور رسمی به عنوان نخسین پایتخت فرهنگی، سازمان همکاری‌های جنوب شرق آسیا ـ سارک ـ  معرفی شد. در این برنامه اعضای سارک و نمایندگان کشورهای جنوب شرق آسیا و مقام‌های بلند پایه‌ی دولتی شرکت کردند. سرور دانش معاون دوم رییس جمهور در این مراسم از کشورهای عضو سارک خواست که باهمکاری های خویش سیمای این ولایت را تغییردهند. نام‌گذاری بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک می‌تواند تاثیر خوبی بر وجه‌ی فرهنگی و تاریخی این ولایت در سطح کشورهای منطقه و بخصوص کشورهای عضو سارک که از نظر تاریخی و فرهنگی با ما مشترکاتی زیاد دارند بگذارد و همچنین در رونق افتادن صنعت جهانگردی در این ولایت که دارای جا های تاریخی و طبیعتی ارزشمند می‌باشد، کمک کند.

نام‌گذاری بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک یکبار دیگر پیشینه‌ی تمدنی و فرهنگی این ولایت را زنده کرده و شکوه تمدنی این خطه را بار دیگر در سطح ملی، کشورهای منطقه و جهان به نمایش گذاشت. سنت نام نهادن پایتخت فرهنگی بریک مکان تاریخی این است که با آن، اهمیت تاریخی، فرهنگی و تمدنی آن خطه زنده شود و ارزشمندی تاریخی و تمدنی آن در زمان حال به نسل جدید معرفی گردد، این با اهمیت ترین کارکرد نام گذاری جاها و مکان های تاریخی می‌باشد. برعلاوه یی آن، این نام گذاری‌ها می‌تواند بهانه‌ی باشد برای جلب توجه، همکاری ها و احیای هویت تمدنی و فرهنگی مشترک.

 نام‌گذاری این ولایت به عنوان پایتخت فرهنگی سارک هم از نظر فرهنگی اهمیت دارد و هم می‌تواند فرصت خوبی باشد برای جلب توجه به این ولایت، کشورهای عضو سارک به این بهانه می‌توانند در احیا و بازسازی دو میراث بزرگ فرهنگی و تمدنی ما  “صلصال” و “شهمامه” که توسط طالبان تخریب شدند  اقدام کنند. برعلاوه، برای توسعه بیشتر این این ولایت، سرمایه گذاری هایی را در بخش گردش‌گری و صنایع دستی این ولایت بنمایند. این گونه اعضای سارک می‌توانند در جهت احیای میراث فرهنگی و توسعه این ولایت نقش مهم و برجسته‌ای را ایفا کنند.

بامیان برعلاوه‌یی که از نظر تاریخی اهمیت دارد و به این لحاظ این ولایت باید در معرض توجه دولت و برنامه‌های توسعه‌ای قرار گیرد، این ولایت در طول چهارده سال گذشته با وجودی که امنیت در آن حاکم بوده است و مردم این ولایت از روند جدید حمایت کرده اند، توجه لازم از جانب دولت برای پیشترفت بامیان نشده است. درحالی این ولایت بیشترین زمینه را برای تطبیق برنامه‌های توسعه‌ی دارد. آنچه تاکنون در این ولایت نشانه های پیشترفت و تغییر دیده می‌شود بیشتر محصول خدمت گذاری نهادهای خیریه می‌باشند.

سرور دانش در مراسم نام گذاری بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک وعده داد که دولت در زمینه‌ی توسعه این ولایت و محرومیت زدایی از این ولایت برنامه هایی روی دست دارد. چندین جاده از شمال به جانب این ولایت کشیده می‌شوند و نیز جاده‌یی از این ولایت و مناطق مرکزی به  هراث وصل می‌گردد، به این صورت دولت در زمینه‌ی توسعه و محرومیت زدایی از ولایت بامیان و مناطق مرکزی اقدام می‌نماید.

اما، این حرف‌های آقای دانش بارها از سوی مقام‌های ارشد دولتی و از جمله اشرف غنی در جریان مبارزات انتخاباتی شان تکرار شده است و نیز در دوره حامد کرزی هم بارها اعمار این جاده ها از خواست های مهم مردم و رهبران سیاسی هزاره بود که هرگز مورد توجه دولت قرار نگرفت.  آقای دانش در حالی سخن از اعمار این جاده ها و محرومیت زدایی از بامیان به میان آورد که در برنامه معرفی بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک او و محمد محقق به عنوان نمایندگان ارشد رهبران حکومت وحدت ملی شرکت کرده بودند و اشرف غنی در کابل به بهانه‌ای نام گذاری « هفته محیط زیست» با جاروب کردن جاده‌ها نمایش دفاع از محیط زیست را اجرا نمود و عبدالله عبدالله هم در آن مراسم شرکت نکرد. جا داشت که یکی از این رهبران حکومت و حدت ملی در این مراسم شرکت می‌کردند، شرکت آنها برعلاوه‌یی که می‌‍توانست ارزش گذاری نام‌ بامیان را به عنوان پایتخت فرهنگی سارک  بیان کند و هم می‌توانست تاثیر خوبی را برای اعتماد سازی میان مردم و دولت برجا بگذارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *