علومی: شورشیان زیر پرچم داعش برای‌شان منابع تمویل جست‌وجو می‌کنند

اطلاعات روز: نورالحق علومی، وزیر داخله‌ی کشور روز گذشته ضمن ارائه‌ی برنامه‌ی صد روز نخست‌ کاری‌اش گفت که برخی از گروه‌های شورشی برای بقای خود، بیرق گروه داعش را در کشور بلند می‌کنند تا از این طریق برای تمویل خود منابع جست‌وجو کنند.

وزیر داخله در باره‌ی این شورشیان گفت که باید ظواهر آنان بررسی شود. به گفته‌ی علومی، این افراد شامل شورشیان تاجیک، ازبیک، قرغیز، چچن، ترک و اویغور‌ند که تلاش دارند تا از موقعیت جغرافیایی و وضعیت امنیتی فعلی کشور سود برده و با ایجاد پایگاه‌ها، با ریشه‌های‌شان که بیرون از کشور‌ند، ارتباط بگیرند.

وزیر داخله گفت: «تعدادی از شورشیان حالا می‌خواهند نشان دهند که گویا ما نمایند‌‌گی از داعش می‌کنیم تا آدرسی داشته باشند که آن‌ها نیز از همین منبع تمویل شوند. هدف عمده‌ی آنان این است که پایگاهی را در افغانستان ایجاد کنند و از همین منابع استفاده کنند».

این در حالی‌ست که به‌تازگی حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز با ابراز نگرانی از ظهور و گسترش گروه تروریستی داعش در کشور گفته که این گروه می‌تواند خطرهای جدی را متوجه کشورهای منطقه بسازد. وزیر داخله در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در این نشست از عملیات موفقانه‌ی نیروهای امنیتی یاد کرد و گفت که چندین عملیات نظامی با همکاری مردم موفقانه در کشور راه‌اندازی شده و این وزارت در تلاش است تا ظرفیت و توانایی نیروهای پولیس را افزایش دهد و نیز تجهیزات برای آنان فراهم سازد.

علومی گفت که در ۱۰۰ روز گذشته نیروهای امنیتی عملیات موفقانه‌ای را در بخش‌های مختلف کشور راه‌اندازی کرده‌اند که ۱۳۲ شورشی در نتیجه‌ی آن بازداشت شده‌اند. هم‌چنان وزیر داخله تأکید کرد که این وزارت تمرکز خود را بر‌ امنیت شاهراه‌ها افزایش داده است.

وزیر داخله هم‌چنان گفت که گماشتن زنان در این وزارت در اولویت کاری او قرار دارد و به زودی ۲۰۰ زن که در ترکیه برای آموزش فرستاده شده بودند، دوباره به کشور باز‌ می‌گردند و در این وزارت در وظایف مختلف گماشته خواهند شد. او افزود که این وزارت قرار است ۴۰۰ زن دیگر را برای آموزش به ترکیه بفرستد.

ارائه‌ی برنامه‌ی صد روز نخست کاری وزیر داخله در حالی‌ ارائه می‌شود که حمله‌های شورشیان طالب و دیگر گروه‌های تروریستی بر مرکزهای نظامی و دولتی در ولایت‌های مختلف کشور افزایش یافته و تعدادی از ولسوالی‌های برخی ولایت‌ها از کنترول دولت خارج شده یا هم درگیری در آن‌ها به‌شدت جریان دارد. به گفته‌ی وزیر داخله، هم اکنون دوازده ولایت زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارند.

او در این مورد گفت: «در همین شب و روزها دوازده ولایت ما تحت تهدید درجه اول قرار دارد. نُه ولایت دارای تهدید متوسط می‌باشد و در باقی‌مانده‌ی ولایات وضعیت نورمال است. اما به این معنا نیست که اگر نورمال است، در آن تحرکات وجود ندارد. ولایاتی که امروز در سطح درجه‌‌ی اول در آن تهدیدات است، همه‌ی ما می‌دانیم».