فرمان جدید کرزی در مورد منع دخالت نیروهای امنیتی در روند انتخابات

کرزی: باوجود ناامنی، انتخابات برگزار می شود

حامد کرزی، رییس جمهور‌ در نشست «جوانان و مسایل ملی» تأکید کرد که با وجود ناامنی در افغانستان، انتخابات در این کشور برگزار خواهد شد. در این نشست که در تالار رادیو تلویزیون افغانستان برگزار شده بود، حامد کرزی به سوال‌های شماری از جوانان که در این تالار حضور داشتند، پاسخ داد. پرسش و پاسخ جوانان با رییس جمهور کرزی، به صورت زنده از رادیو تلویزیون دولتی کشور نیز پخش شد. حامد کرزی گفت: «هیچ‌زمانی نباید به برگزاری انتخابات شک کنیم. می‌دانم در بعضی ولایات‌ ناامنی است؛ اما ما باید باز‌هم صدای انتخابات را بلندتر کنیم و برای برگزاری آن کوشش کنیم».

تأکید رییس جمهوری بر برگزاری انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که به‌تازگی کمیسیون مستقل انتخابات نیز از تلاش گروه‌هایی برای برگزار نشدن و یا تأخیر انتخابات خبر داده بود. مقام‌های امنیتی کشور نیز اعلام کرده‌اند که تأمین امنیت نیمی ‌از مراکز رای‌دهی در افغانستان دشوار است و این مراکز با تهدید امنیتی رو‌به‌رو هستند.

رییس جمهوری هم‌چنین تأکید کرد که برگزاری انتخابات سراسری و بدون تقلب، برای او یک موفقیت است و او برای برگزاری آن نهایت تلاش خود را خواهد کرد؛ زیرا برگزار نشدن انتخابات برای افغانستان بسیار خطرناک است. او افزود که نیروهای امنیتی نیز خواهند کوشید که امنیت را در سراسر افغانستان تأمین کنند. حامد کرزی تأکید کرد که او تا زمان اعلام فهرست نهایی نامزدان انتخابات، در این عرصه دخیل است و به سیاست‌مداران و رهبران احزاب مشورت داده و هم‌کاری خواهد کرد؛ اما پس از آن کاملا بی‌طرف خواهد بود.

ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته آغاز شد و تا انتخابات کمتر از هفت ماه باقی مانده است.

برای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا عجله نداریم

رییس جمهور در بخش‌ دیگری از سخنانش به موافقت‌نامه‌ی امنیتی افغانستان و آمریکا اشاره کرد و آن را یک مسئله‌ی مهم و حیاتی برای افغانستان خواند. او افزود: «حکومت افغانستان این پیمان را با توجه ذره‌بینی و ثانیه‌وار زیر مطالعه و مذاکره دارد. آمریکایی‌ها می‌گویند به عجله [امضا] شود، ما می‌گوییم درست شود».

او از تأمین امنیت و صلح در افغانستان، تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان، تقویت اقتصاد این کشور و حفظ حاکمیت ملی افغانستان به عنوان شرایط افغانستان در این موافقت‌نامه یاد کرد که باید از سوی آمریکا تضمین شود. او بار دیگر به ایجاد پایگاه‌های نظامی ‌آمریکا در افغانستان اشاره کرد و گفت که افغانستان این پایگاه‌ها را بدون امنیت در افغانستان قبول ندارد. آقای کرزی افزود که تأکید افغانستان بر روی این شرایط سبب تأخیر در امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی شده است.

رییس جمهور کرزی گفت، آمریکایی‌ها سعی دارند که این موافقت‌نامه تا ماه میزان امضا شود؛ اما افغانستان برای امضای این موافقت‌نامه هیچ‌عجله‌ای ندارد: «اگر تا ماه میزان و اکتوبر این ضمانت‌ها را ندادند و به توافق نرسیدیم، انتظار بکشند تا حکومت آینده. حتمی ‌نیست که من امضا کنم منتظر انتخابات و حکومت بعدی باشند».

مقام‌های آمریکایی قبلا اعلام کرده‌اند که آن‌ها یک‌سال قبل از خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان باید در وضعیت روشنی قرار داشته باشند. این مقام‌ها گفته‌اند اگر موافقت‌نامه‌ی امنیتی با افغانستان تا ماه اکتوبر امضا نشود، آن‌ها گزینه‌ی خروج کامل را جدا بررسی خواهند کرد.

موافقت‌نامه‌ی امنیتی افغانستان و آمریکا در واقع جزوی از پیمان استراتیژیک میان افغانستان و آمریکا است که در سال ۲۰۱۱ بین دو کشور امضا شد و در کنگره‌ی آمریکا و شورای ملی افغانستان نیز تأیید شد. در زمان امضای این پیمان استراتژیک هردو کشور توافق کردند که بخش مربوط به مسایل امنیتی این پیمان در یک سند جداگانه تا یک سال دیگر تنظیم شود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *