ظهور گروه جدید افراطی به نام «کماندوهای اسلامی» در جنوب کشور

اطلاعات روز: یک مقام محلی ولایت غزنی در جنوب کشور از شکل‌گیری یک گروه جدید افراطی به نام «کماندوهای اسلامی» در مناطق جنوبی کشور به ویژه ولایت‌های زابل و ارزگان خبر داده‌اند.

به نقل از خبرگزاری بخدی، محمدعلی احمدی، معاون ولایت غزنی گفته است که بیشتر افراد گروه کماندوهای اسلامی اتباع چیچین، ازبکستان، چین و ترکمنستان هستند که  بیشتر اختطاف‌‌ها در ولایت غزنی و زابل توسط افزاد این گروه صورت گرفته‌اند.

به گفته‌ی احمدی، این پیکارجویان بسیار مجهز هستند، همواره با نقاب و روبند ظاهر می‌شوند و با موترهای نوع هایلکس گشت و گذار می‌کنند، برای نخستین بار آن‌ها در منطقه‌ی شاه‌جوی زابل ۳۱ مسافر را ربوند که هنوز هم دست‌کم 10 نفر این گروگان‌ها را در اختیار دارند.

این مقام محلی افزوده که این گروه به صورت منظم و پلان شده در مربوطات ولایت‌های زابل، ارزگان، قندرها و غزنی مصروف انجام فعالیت‌های تروریستی و تبلیغاتی هستند.

احمدی گفته که جنگ شمال افغانستان چه در بدخشان و چه در قندوز و فاریاب توسط افراد این گروه به پیش برده می‌شود، با این تفاوت که در آن‌جا می‌رزمند و در مناطق جنوبی فکر و برنامه خلق می‌کنند.

به گفته‌ی احمدی این پیکارجویان در ولایت‌های ارزگان، زابل و قندهار پایگاه‌های آموزشی نیز ایجاد کرده و در حال حاضر عملاً در آن‌جا به کسانی‌که تازه جذب می‌شوند، تاکتیک‌های جنگی آموزش می‌دهند. احمدی افزوده که حتا این پیکارجویان در ولایت زابل نشریه و وب‌سایت دارند و فعالیت‌های شان را همواره گزارش دهی می‌کنند.

 معاون ولایت غزنی گفته که این گروه پیش از این در وزیرستان شمالی و جنوبی مستقر بودند؛ اما با عملیات نظامی ارتش پاکستان از این مناطق متواری شده و در بخش‌های شمال و جنوب افغانستان مستقر شده‌اند.

به گفته‌ی آقای احمدی، این گروه که متشکل از تروریست‌های خارجی و خصوصاً اویغورها، ازبک‌ها، چچین و عرب می‌باشند با گروه داعش ارتباط نزدیک دارند. او افزوده که این گروه نوظهور، پیش‌قراولان گروه داعش هستند که هدف اصلی آن‌ها پیداکردن منابع انسانی و مالی برای اعضایش در شمال افغانستان و خصوصاً باز کردن مسیر رفت و آمد این گروه از جنوب به  شمال از طریق ولایت زابل می‌باشد.

معاون ولایت غزنی هم‌چنان گفته که این گروه با شبکه‌ی القاعده نیز ارتباط دارد. افراد این گروه که بیشتر شان از کشورهای آسیای میانه هستند در ولایت‌های تخار، بدخشان و قندوز مستقر شده‌اند، عملاً با نیروهای امنیتی کشور می‌جنگند و بخش دیگر آن‌ها که در ولایت‌های زابل و ارزگان در مناطق مانند خاک افغان، شاه‌جوی و ارغنداب مستقر شده‌اند، با ایجاد گروه جدید به نام «کماندوهای اسلامی» بیشتر به کار استخباراتی، تبلیغی و جلب و جذب نیرو مشغول هستند.

احمدی، در مورد علت این که چرا این افراد در دو نقطه شمال و جنوب مستقر شده‌اند گفته است که آن‌ها مطابق برنامه عمل می‌کنند و در صورتی که یک مسیر یا در یک منطقه به مشکل مواجه شوند، از مسیر و منطقه‌ی دومی استفاده کنند.

در همین حال معاون ولایت غزنی افزوده که افراد کماندوهای اسلامی که با داعش ارتباط دارند و در چند مورد نیز در ولایت‌های زابل و ارزگان با طالبان درگیر شدند و طالبان را از مناطق  خاک افغان، ارغنداب و شاه‌جوی بیرون رانده‌اند.

آقای احمدی هم‌چنان گفته که مردم محل نیز به‌خاطر مسایل ایدیولوژیک از این پیکارجویان حمایت می‌کنند و آن‌ها را بانی و ناجی اسلام می‌دانند.

احمدی هشدار داده که در حال حاضر این افراد با استفاده از وضعیت موجود در منطقه با راه اندازی تبلیغات دینی جای پا باز کرده‌اند و اگر جلوی آن گرفته نشود در آینده نزدیک درد سر بزرگی برای دولت افغانستان ایجاد خواهند کرد.

از سوی هم آقای احمدی گفته که افراد این گروه بسیار مجهز هستند و در تجهیز آن‌ها استخابارات منطقه دست دارند. به گفته‌ی احمدی، امکانات، جنگ افزار، مهمات و پول که اعضای این گروه در اختیار دارند، فراهم کردن آن‌ها بدون حمایت مالی و لوژستیکی یک کشور غیر ممکن است.

معاون ولایت غزنی از دولت مرکزی انقاد کرده و گفته است که دولت حضور این پیکارجویان را دست کم گرفته است.

او هم‌چنان هشدار داده در صورت که آن‌ها مهار نشوند، در آینده نزدیک منطقه را خطر بسیار جدی تهدید خواهند کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *