اتاق تجارت و صنایع: طرح اولیه ساخت راه لاجورد تایید شده است

اطلاعات روز: مسئولان اتاق تجارت و صنایع کشور خبر می‌دهند که در نخستین نشستی که برای ساخت راه لاجورد در گرجستان برگزار شده بود، پنج کشور دخیل در این پروژه طرح اولیه ساخت این راه را تأیید کرده‌اند.

این مسئولان گفته‌اند که تا یک ماه دیگر توافق‌نامه‌ای این پروژه نهایی خواهد شد.

یونس مهمند، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع گفته که: «ما طرح اولیه را به کشورهای دخیل در این پروژه ارایه کرده‌ایم که مورد تایید قرار گرفت و احتمال دارد که تا ۳۰ روز دیگر با نهایی شدن توافق‌نامه راه لاجورد، این توافق‌نامه میان پنج کشور دخیل در این پروژه امضاء شود.»

با ساخت راه لاجورد کالاهای تجاری افغانستان با گذشتن از ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و ترکیه به آب‌های مدیترانه و اروپا از راه زمین خواهد رسید.

گفته می‌شود که این کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین راه ترانزیتی برای کالاهای تجاری افغانستان و کشورهای آسیایی به اروپا است.

در همین حال مسئولان وزارت تجارت و صنایع کشور با ابراز خوشبینی از ساخت این راه گفته‌اند که اهمیت ترانزیتی این پروژه نه تنها برای افغانستان بلکه برای تمام کشورهای آسیایی بسیار زیاد است.

به نقل از طلوع نیوز، سید یحیی اخلاقی، رییس تجارت و ترانزیت وزارت تجارت و صنایع گفته که: «این پروژه کمک می‌کند که کالاهای بازرگانی افغانستان به کشورهای اروپایی راه پیدا کند و ما برنامه‌های را برای استفاده مؤثر از این فرصت طرح کرده‌ایم .»

این راه از افغانستان آغاز و در بندر ترکمن‌باشی کشور ترکمنستان ادامه یافته سپس از مسیر شهر باکو در آذربایجان به منطقه‌ی تفلیس گرجستان وصل خواهد شد و از تفلیس نیز به طرف قارس ترکیه می‌رود و از آن‌جا به استانبول و بعد به اروپا خواهد رسید.

انتظار می‌رود که با ساخت این راه وضعیت تجاری کشور بهبود یافته و کالاهای تجاری افغانستان به موقع مناسب به بازارهای کشورهای اروپای برسند.

افغانستان کشوری است که از چهار طرف محاط به خشکه بوده و در نبود مسیر دریایی، کلاهای تجاری آن به موقع مناسب در بازارهای جهان نمی‌رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *