ستاره میراث ماندگار نسل جدید!

 

«به مناسبت هفدهمين سالگرد تأسيس مركز آموزشي ستاره»

محسن مهرورز

هرگاه حرفی از آموزش و فعالیت‌های مفید آموزشی در سطح دنیا، کشور و یا یک شهر به میان می‌آید، برخی نام‌های مراکز آموزشی خودش را به صورت سرخط و تیترگونه بروز می‌دهد و ناخود آگاه ذهن و ضمیر مردمان دنیا و یا یک کشور و دست‌کم یک شهر و یا یک ایالت با آن پیونده خورده و تحسین شان را بر می‌انگیزاند؛ نظیر آکسفورد لندن، هاروارد امریکا، الازهر مصر، دانشگاه صنعتی شریف ایران و یا خود دانشگاه تهران، دانشگاه ملل روسیه و… . یاهم در مقیاس ریزتر، آموزشگاه زبان انگلیسی گویش ایران، مجتمع فنی تهران، و مراکزی از این دست در کشورها‌ی دیگر که ممکن نویسنده با آن‌ها آشنایی چندانی نداشته باشد.

در افغانستان نیز طی نزدیک به یک ونیم دهه‌ای گذشته، موسسات آموزشی بی‌شماری تأسیس و به فعالیت آغاز کرد که در این میان برخی از این مراکز آموزشی، آنقدر مشهور شدند که هیچ شنونده‌ای نامش نمی‌تواند از کنار فعالیت‌های مفید و ارزنده‌اش به سادگی عبور نموده، سری به علامت تحسین تکان ندهد. از این میان، مرکز آموزشی ستاره، در غرب کابل از بدو تأسیس تا اکنون ستاره‌ای بی چون و چرایی آسمان آموزش زبان بوده و نقش بزرگی در امر آموزش بازی کرده است که حقی بزرگی نیز بر مردمان غرب کابل دارد !

اگر یک نگاهی به گذشته‌ای پر افتخار این مرکز آموزشی که میراث ماندگار نسل جدید در غرب كابل لقب گرفته است، بیاندازیم، به خوبی روشن خواهد شد که آنچه در بالا آمده نه اغراق است و نه غلو؛ بل حتا شاید این قلم نتواند وسعت فعالیت، جدیت و پشت‌کار مدیران این مرکز آموزشی را توصیف کند.

ستاره به عنوان یک مرکز آموزشی زبان انگلیسی، افتخار دارد که از زمان تأسیس بیش از 30 هزار زبان آموز را تربیت کرده و به جامعه تحویل داده است. در مدت 17 سال فعالیت پربارش، موفق شده است برای اولین‌بار 83 دانشجو را برای بورسیه‌های فولبرایت و ساير بورس‌ها، مانند اگفاف به امریکا بفرستد که در نوع خودش بی سابقه بوده و تا اکنون هیچ مرکز آموزشی‌ای در افغانستان چنین موفقیتی را به دست نیاورده است !

فعالیت‌های ستاره به همین جا ختم نشده و نمی‌شود؛ این مرکز آموزشی در طی تمام این سال‌ها کسی را به دلیل مشکل مالی از پشت دروازه‌های شعبه‌های مختلف‌اش نا امید نکرده است و همواره ضمن این‌که تلاش کرده است با کم‌ترین فیس بالاترین خدمات را ارائه کند، به بیش از 720 زبان آموز که به دلایلی با مشکلی مالی مواجه بوده و مدیران ستاره آنان را بی بضاعت و یا کم بضاعت تشخیص داده‌اند، از خدمات آموزشی رایگان این مرکز آموزشی برخوردار گریده‌اند که اکنون برخی از این چهره‌ها در دانشگاه‌های معتبر دنیا مشغول خلق افتخارند.

جایی دوری هم اگر نرویم، نزدیک به يك چهارم کل دانشجویان همین دانشگاه امریکایی کابل را شاگردان ستاره تشکیل داده است و طی چند سال گذشته نیز صدها دانشجو با یادگیری زبان در مرکز آموزشی ستاره، راهی هندوستان شده و در دانشگاه‌های آن‌جا ادامه تحصیل داده‌اند.

علاوه بر این، همین اکنون بیش از 50 تن از زبان آموزان مرکز آموزشی ستاره در دانشگاه امریکایی آسیایی میانه مشغول تحصیل هستند که با قطع و یقین می‌توان ادعا کرد که چنین تاثیری هیچ محیط آموزشی در کابل بر هنرجویان خود نگذاشته و آمار و ارقام ثبت شده در این مرکز در کابل بی‌سابقه بوده است.

هرچند که این مرکز آموزشی بیشترین تمرکز و برنامه‌ریزی شان روی زبان انگلیسی بوده، ولی به هیچ وجه به همین بسنده نکرده است؛ این مرکز آموزشی با وجود این‌که بر اثر سعی و تلاش مدیران با تجربه و با احساس‌اش به شعبه‌های مختلفی ارتقا یافته، ولی در سه – چهار سال اخیر اقدام به تأسیس مکتب خصوصی بنام ستاره نیز کرده و تلاش دارد این مکتب را نیز به یک نام ماندگار در سپهر مکاتب شخصی تبدیل کند.

از افتخارات دیگر و غیرقابل انکار فعالیت‌های جانبی این مرکز آموزشی، اهتمام به ورزش است که به عنوان مثال می‌توان به برگزاری سه دوره مسابقه فوتسال اشاره کرد که از طرف شاخه دوم ستاره برگزار شده است.

فعالیت‌های فرهنگی – هنری، حقوق بشری و انسان دوستانه‌ای این مرکز آموزشی نظیر برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های با  موضوع منع خشونت علیه زنان، منع خیابان آزاری، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، اکران فیلم مستندِ طبل دموکراسی و برگزاری شب شعر، برگ زرین دیگری بر دفتر قطور افتخارات این موسسه آموزشی است و این نشان از آن دارد که مدیران توان‌مند این مرکز به دنبال تغییر نسلی‌است که پیش از آن فضایی برای عبور از قهقرای گیر افتاده در آن را  نداشتند. علاوه بر آن، دانشجویان این مرکز ضمن یادگیری زبان انگلیسی، رسالت‌های شهروندی، حقوق مدنی و رفتارهای اجتماعی را نیز آموزش دیده‌اند.

من به عنوان یک شهروند که همواره هم از مدیران مرکز آموزشی ستاره شناخت کافی داشته و دارم و هم همواره نماینده‌ای در این مرکز آموزشی داشته‌ام، برداشتم این است که این مرکز مهم آموزشی در کنار یکی دو سه نام دیگر در کابل تاثیر چشم‌گیر و ملموسی بر مردمان این سامان داشته و اگر فضای ملتهب سیاسی و امنیتی کشور اجازه دهد ستاره در آینده نزدیک مسیر متفاوتی را طی خواهد نمود.

بر این اساس من به عنوان یکی از شهروندان کابل برخود لازم می‌دانم که از مدیران و استادان با انگیزه، توانا و وظیفه شناس این مرکز تشکر نموده و دست شان را به گرمی می‌فشارم و امیدوارم که شرایط به گونه‌ای رقم خورد که خیلی زود شاهد شگوفایی هرچه بیشتر این مرکز آموزشی بوده و فعالیت‌های آموزشی این مرکز را در فرمت‌های دیگر نیز شاهد باشیم!

به امید آن روز !