مذاکرات وزیران خارجه امریکا و روسیه باعث «کاهش اختلاف نظر» در مورد سوریه شد

اطلاعات روز: روز سه‌شنبه، 24 قوس، جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه امریکا و روسیه در مسکو دیدار کردند و تلاش برای تداوم روند صلح سوریه محور اصلی گفت‌وگوهای آنان را تشکیل داده است.
به نقل از بی‌بی‌سی، آقای کری گفته است که دو طرف توافق کردند که عملیات نظامی در سوریه باید بر کاهش توان نظامی گروه داعش متمرکز شود. برخی منابع غربی و «گروه‌های میانه‌رو» مخالف حکومت سوریه گفته‌اند که نیروی هوایی روسیه به جای بمباران مواضع داعش، این گروه‎ها را هدف حمله قرار می‌دهد.
جان کری در عین حال گفته که «شکاف» بین امریکا و روسیه بر سر گروه‌های مخالفی که باید در کنفرانس صلح سوریه شرکت کنند و هم‌چنین، موقعیت آتی بشار اسد، رییس جمهوری، هم‌چنان برجاست و حل آن‌ها به تلاش بیشتری نیاز دارد.
پیش از آغاز مذاکرات، وزیر خارجه امریکا در مورد مذاکره با هم‌تای روسی خود گفته بود که «وقتی دو ملت قدرتمند و برخوردار از تاریخ طولانی تعامل با یکدیگر بتوانند زمینه‌های مشترکی بیابند، چنین تفاهمی برای تمامی جهان سودمند خواهد بود.»
وی ابراز امیدواری کرده است مذاکرات روز سه‌شنبه به دست‌یابی به «زمینه‌های مشترک» کمک کند.
وزیر خارجه روسیه هم گفته که آماگی آن را دارد تا در این دیدار «هر موضوع مربوط به روابط دوجانبه» را با آقای کری بررسی کند. قرار است در پایان این گفت‌وگوها، جان کری همراه با آقای لاوروف با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز ملاقات کنند.
جان کری و استفان دو میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، مایل هستند دور بعدی گفت‌وگوهای صلح سوریه روز جمعه این هفته در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شود اما روسیه تا کنون از تایید این تاریخ خودداری ورزیده است.
5 سال از جنگ داخلی سوریه گذشت
بحران سیاسی و جنگ داخلی سوریه که تقریباً پنج سال پیش آغاز شد، به تدریح جنبه بین‌المللی یافته و به خصوص با توجه به موضع‌گیری‌های متفاوت امریکا و روسیه در مورد آن، بعید است بدون تفاهم آن‌ها بر سر یک راه حل واحد، فیصله یابد.
این بحران سیاسی در اوایل سال ۲۰۱۱ به شکل تظاهراتی با درخواست اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد آغاز شد اما اقدام دولت در اعزام ارتش برای جلوگیری از تجمع‌های اعتراض‌آمیز، به تدریج به درگیری داخلی منجر شد و زمینه را برای ورود گروه‌های مسلح مختلف، از جمله اسلام‌گرایان تندرو فراهم آورد. در حال حاضر، هم امریکا و هم روسیه در عملیات هوایی در سوریه شرکت دارند و هدف اصلی این عملیات را انهدام توان نظامی گروه داعش عنوان کرده‌اند. در عین حال، منابع غربی گفته‌اند که روسیه به جای داعش، سایر گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه را هم هدف حمله قرار می‌دهد. برخی از این گروه‌ها از حمایت غرب برخوردارند.
در مورد راه حل سیاسی جنگ داخلی سوریه بین امریکا و روسیه اختلاف نظر وجود دارد. دولت امریکا مواضع مخالفان بشار اسد را پذیرفته که تأکید دارند که هیچ راه حلی را بدون کناره‌گیری او قابل قبول نمی‌دانند زیرا به خانواده اسد اعتماد ندارند. در مقابل، روسیه، خواستار آن است که گروه‌های مخالف حکومت سوریه خلع سلاح شوند و به «روند اصلاحات» به رهبری بشار اسد بپیوندند.
به گفته ناظران، بعید است که نشست مسکو به تغییری اساسی در مواضع دو طرف در قبال بحران سوریه منجر شود هر چند ممکن است توافق در مورد ادامه کنفرانس صلح سوریه را در پی بیاورد.
برخی منابع روسی گفته‌اند که احتمال دارد در مذاکرات آقایان کری و لاوروف، موضوع تحریم اقتصادی روسیه بر سر بحران اوکراین نیز مورد بررسی قرار گیرد. کشورهای غربی روسیه را به حمایت از جدایی‌طلبان اوکراینی متهم کرده و یک رشته تحریم‌های اقتصادی، از جمله در زمینه سرمایه‌گذاری در روسیه را علیه این کشور به اجرا گذاشته‌اند. اقتصاد روسیه، که به صادرات نفت خام وابسته شده، در نتیجه کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی آسیب دیده و تحریم‌های غربی دشواری‌های اقتصادی این کشور را تشدید کرده است.