طالبان: ملا برادر ‌آزاد نشده است

گروه طالبان می‌گوید که ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم این گروه از زندان آزاد نشده است. ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخن‌گویان طالبان در یک تماس تیلفونی به بی‌بی‌سی گفت که گزارش‌های منتشر شده درباره‌ی آزادی ملا برادر «شایعه»‌اند. او می‌گوید که ملا برادر هنوز در پاکستان زندانی است و در وضع بد بهداشتی به سر می‌برد. این گروه با نشر اعلامیه‌ای از دولت پاکستان خواسته تا ملا برادر را هرچه زودتر آزاد کند تا به وضعیت بهداشتی او رسیدگی شود.

مقام‌های پاکستان و حکومت افغانستان تاهنوز درباره‌ی این ادعای طالبان چیزی نگفته‌اند. دولت پاکستان به تاریخ ۳۰ سنبله اعلام کرده بود که ملا عبدالغنی برادر را از زندان رها کرده است. دولت افغانستان نیز از این اقدام پاکستان استقبال کرده بود و حامد کرزی، رییس جمهوری در صحبت تیلفونی با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان از او سپاس‌گزاری کرده بود.

مقام‌های پاکستانی هدف آزادی ملا برادر را «تسهیل بیش‌تر روند صلح دولت افغانستان» اعلام کرده بودند. منابع پاکستانی گفته بودند که ملا برادر احتمالا به کشور سومی مثل عربستان سعودی ‌یا ترکیه فرستاده خواهد شد.

ملا عبدالغنی برادر

ملا عبدالغنی برادر 45 سال دارد و یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تأسیس کردند. پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند. او در مدارس پاکستان مسایل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است.

ملا برادر پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، شورای کویته، مهم‌ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد. عبدالغنی برادر در سال ۱۹۶۸ در ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان در جنوب کشور متولد شد. ا‌و در مدارس دینی درس خوانده، اما ‌تعلیمات دینی را «به پایان نرسانده است».

او به ملا برادر مشهور است و گفته می‌شود که با قبیله‌ی پوپل‌زایی از قبایل قندهار (جایی که حامد کرزی، رییس جمهور متولد شده) نسبت دارد. در زمان حمله‌ی امریکا و متحدانش به گروه طالبان، او معاون وزارت دفاع طالبان بود. پس از سقوط گروه طالبان به دست امریکا، او معاون ملا محمد عمر شد.

ملا برادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه طالبان شناخته می‌شد که در سال ۲۰۱۰، در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و روانه‌ی زندان شد. مقام‌های حکومت گفته‌اند، او پیش از بازداشت در حال مذاکره‌ی مخفیانه با دولت افغانستان بوده و پاکستان برای تخریب جریان صلح ‌یا کنترول آن اقدام به بازداشت او کرد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *