موضوع قرارداد خط انتقال برق 500 کیلوولت «توتاپ» متوقف شد

اطلاعات روز: دفتر معاون دوم ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای نوشته است که موضوع قرارداد خط انتقال برق 500 کیلوولت «توتاپ» متوقف شده است.
بعد از ظهر روز دوشنبه، 21 جدی، بر اساس هدایت ریاست جمهوری، جلسه معاون دوم ریاست جمهوری با وزیر انرژی و آب و رییس شرکت برشنا برگزار شد و در این جلسه فیصله شد تا موضوع قرارداد خط انتقال برق 500 کیلوولت توتاپ فعلاً متوقف گردد. این هیئت متشکل از وزارت انرژی و آب، شرکت برشنا و نماینده دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری می‌باشد.
پس از بالا گرفتن بحث‌ها بر سر تغییر مسیر پروژه توتاپ از بامیان به سالنگ، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری طی نامه‌ای به شرکت برشنا، از این شرکت خواست تا درباره انتقال برق 500 کیلوولت «توتاپ» برخورد تخنیکی نموده و نیازمندی‌های مردم را به تامین انرژی به‌خصوص در مناطق مرکزی مورد توجه قرار دهد.
شرکت آلمانی فیشنر پیشتر تحقیقی در زمینه‌ی اجرای این پروژه انجام داده و نتایج آن‌را به وزارت انرژی و آب، شرکت برشنا و بانک انکشاف آسیایی تحویل داده بود. این شرکت پس از بررسی و مطالعه ابعاد گوناگون این پروژه، به نهادهای متذکره توصیه نموده بود که لین برق «توتاپ» را از مسیر بامیان به کابل اجرا کند.
در جلسه روز دوشنبه آقای دانش گفته است: «بحث‌ها درباره تغییر مسیر خط انتقال برق از شمال به کابل و تغییر مسیر سالنگ قبلاً در کابینه مطرح گردید و بر اساس دلایلی مسیر انتقال پروژه کاسا 1000 از مسیر سالنگ به مسیر خاواک تغییر کرد. اکنون همان دلایل در باره پروژه توتاپ نیز مطرح است.»
آقای دانش افزود: «حکومت مکلف است که به مطالبات برحق مردم پاسخ بگوید و تفاوت‌های احتمالی در هزینه تغییر مسیر خط انتقال برق را بپذیرد، لذا مسیر این پروژه باید بر اساس منافع ملی و انکشاف متوازن و خواست‌های بخش عظیمی از مردم کشور تعیین شود.»
علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب پیشنهاد کرده است که این پروژه یکبار دیگر توسط شرکت برشنا و به کمک وزارت انرژی و آب و دیگر ادارات مربوطه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و بر اساس نیازمندی‌های همه‌ی مردم کشور تصمیم گرفته شود.
قدرت الله دلاوری، رییس شرکت برشنا نیز گفته است که این شرکت مجری پالیسی‌های دولت است و هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود، به آن عمل خواهد کرد.
توتاپ یکی از پروژه‌های مهم برق که افغانستان را به شاهراه ترانزیت خطوط انرژی در منطقه تبدیل خواهد کرد، می‌باشد. این پروژه 500 کیلوولت برق را از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان را به افغانستان منتقل می‌کند.