اکثر نامزدان شوراهاى ولايتى در ليست ابتدايى، بي‌سواد‌ند

شمارى از اعضاى مجلس سنا ادعا مي‌کنند که کميسيون مستقل انتخابات‌ نام بعضى افراد را نيز در ليست ابتدايى نامزدان شوراهاى ولايتى شامل کرده که به‌گونه‌ی مطلق‌ بي‌سواد‌ند. براساس اعلام کميسيون مستقل انتخابات، از جمع ٢٧ تن، ده تن به ليست ابتدايى نامزدان رياست جمهورى‌ و از جمله‌ی  ٣٠٥٦ تن، ٢٧٠٤ تن به ليست ابتدايی نامزدان شوراهاى ولايتى راه يافته‌اند.

محمد داوود حساس، نماينده‌ی مردم زابل در مجلس سنا‌ در نشست عمومى دیروزى اين مجلس گفت که کميسيون مستقل انتخابات‌ در انتخاب نامزدان  برخورد دوگانه کرده است. حساس بدون اين که نام کسى را بگيرد، در مورد ليست ابتدايى نامزدان گفت که کميسيون، بعضى افرادى را در ليست خود جا داده است که از نعمت تعليم برخوردار نيستند.

وى افزود: «کساني که از مکتب فارغ نشده و اسناد جعلى را پيش کرده‌اند، نام آنان در ليست قرار دارد و نام کساني که مکتب خوانده و از دانشگاه فارغ شده و جهان وى را مي‌شناسد، از ليست کشيده شده است». وى افزود که کميسون انتخابات‌ بايد بي‌طرفانه عمل نمايد و با روش‌هاى دوگانه‌ی خود‌ چهره‌هاى شناخته شده‌ی کشور را بدنام نکند.

گل احمد اعظمى، نماينده‌ی فراه در اين مجلس گفت: «در ولايات، نام کسانى در ليست ابتدايى ديده مي‌شود که به الف چنار مي‌گويند، اما نام کسانى در آن ديده نمى‌شود که باسواد‌ند». وى افزود که کميسيون مستقل انتخابات‌ در اين بخش روش دوگانه انجام داده ‌يا هم اسناد نامزدان، به طور دقيق بررسى نشده است.

به گفته‌ی وی، کشورهاى همسايه هم نمى‌خواهند که در کشور انتخابات شفاف برگزار شود، به همين خاطر است که کشورهاى ايران و پاکستان به شمارى از افراد، اسناد جعلى فراغت صنف دوازدهم داده‌اند. بسم‌الله افغان‌مل، نماينده‌ی مردم کندهار در مجلس سنا نيز گفت که مردم در مورد انتخاب کميسيون انتخابات، به آن‌ها شکايات زيادى کرده‌اند. وى افزود: «اين که از آغاز اين پروسه، مردم از کميسيون انتخابات شکايت دارند، معلوم نيست که نتايج آن چه قسم خواهد بود».

شمارى از اعضاى ديگر اين مجلس بر تأمين امنيت تأکيد نمودند و گفتند که نخست بايد امنيت تأمين شود و بعد از آن انتخابات برگزار گردد، به خاطرى که اگر در همچو شرايط انتخابات برگزار شود، حکومت آينده هيچ‌مشروعيت نخواهد داشت.

محمد علم ايزديار، معاون اول مجلس سنا که رهبرى مجلس دیروزى را به عهده داشت، گفت که کميسيون مستقل انتخابات‌ نبايد روش دوگانه را ميان نامزدان‌ در پيش گيرد و در بررسى اسناد همه‌ی نامزدان، به طور کامل دقت شود. اين درحالى است که احمد يوسف نورستانى، رييس کميسيون مستقل انتخابات گفته که اين کميسيون‌ در بررسى اسناد نامزدان، از دقت زياد کار گرفته است.

به گفته‌ی نورستانى، اگر در این مورد‌ کسى شکايت داشته باشد، مي‌تواند اعتراض خود را در کميسيون شکايت‌های انتخاباتى ثبت نمايد. کميسيون شکايت‌های انتخاباتى مي‌گويد که تاکنون، حدود 500 شکايت در اين کميسيون ثبت شده است. ‍«پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *