کرزی: زمان حمله به حکیم‌الله محسود نامناسب بود

حامد کرزی، رییس جمهور گفته است که حمله بر حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستانی در زمانی نامناسبی صورت گرفته است. آقای کرزی در دیدار با یک هیأت مجلس نمایندگان امریکا گفت که امیدوار است کشته شدن آقای محسود به تلاش‌های صلح در پاکستان صدمه وارد نکند.

در نامه‌ی خبری که از سوی کاخ ریاست جمهوری ‌منتشر شده آمده که آقای کرزی به هیأت‌ مجلس نمایندگان امریکا به ریاست آدام کینزینگر که تازه از اسلام‌آباد به کابل آمده‌اند، گفت که در دیدارش با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در لندن، صحبت‌های مفیدی در مورد روند صلح افغانستان انجام داد و «آرزو دارد حمله بر حکیم‌الله محسود فضای همکاری برای موفقیت روند صلح در افغانستان و پاکستان را خدشه‌دار نکند».

حکیم‌الله محسود نفر اول در فهرست افراد تحت تعقیب پولیس فدرال امریکا، اف‌بی‌آی، بود و برای اطلاعاتی که به دست‌گیری او کمک کند، یک جایزه‌ی پنج میلیون دالری تعیین شده بود. او روز جمعه‌ی گذشته در نتیجه‌ی حمله هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی در منطقه‌ی قبایلی وزیرستان شمالی در نزدیکی مرز با افغانستان ‌کشته شد.

‌در ماه میزان گذشته نیروهای امریکایی لطیف محسود را که گفته می‌شود از افراد نزدیک به حکیم‌الله محسود بود، در افغانستان دستگیر کردند. رسانه‌ها گزارش دادند که نیروهای امریکایی آقای محسود را از نزد نیروهای اداره‌ی امنیت ملی کشور توقیف کردند و گزارش‌هایی منتشر شده است که بیانگر نارضایتی حامد کرزی از اقدام نیروهای امریکایی در تحویل گرفتن آقای محسود بوده ‌است.

رییس جمهوری کشور در مورد موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان افغانستان و امریکا یک‌بار دیگر گفت: «اگر مردم افغانستان مطمئن شوند که سند امنیتی و دفاعی باعث امنیت و مصئونیت‌شان می‌شود و حاکمیت ملی افغانستان احترام می‌شود، آماده خواهند بود که این سند را به امضا برسانند».

‌قرار است به‌زودی لویه جرگه‌ی مشورتی ‌برای رایزنی در مورد این موافقت‌نامه‌ی امنیتی برگزار شود. امریکایی‌ها اصرار دارند که این موافقت‌نامه زودتر امضا شود تا نظامیان آن‌ها تصویر روشن‌تری برای برنامه‌ریزی خروج از افغانستان در سال آینده داشته باشند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *