وزیران معارف و صحت عامه در نشست استجوابیه‌ی مجلس: بست‌های خالی به اعلان گذاشته شده است

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان در نشست عمومی روز دوشنبه خود، اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف و فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه را در پیوند به بست‌های خالی در این دو وزارتخانه استجواب کرد. اما آقایان بلخی و فیروز گفتند که بست‌های خالی به اعلان گذاشته شده و روند استخدام جریان دارد.
براساس معلومات کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی ، 13 هزار بست در وزارت معارف و 2096 بست در وزارت صحت عامه خالی است.
آقای بلخی گفت که از مجموع 263961 بست منظورشده در وزارت معارف در سال گذشته ۱۲۷۶۶ بست خالی است که بست‌های خالی به اعلان گذاشته شده و در برخی ولایت‌ها امتحان رقابتی گرفته شده که تاکنون ۱۹۰۴ بست خالی پر شده است.
از سوی هم بلخی گفت که در مرکز شهرها هیچ بست خالی نیست و بیشترین بست‌های خالی در ولسوالی‌ها و مناطق ناامن کشور بوده و برای استخدام در آن بست‌ها، با امتیاز اضافی هم کسی حاضر نیست کار کند.
وزیر معارف همچنان گفت که حدود ۷۲۵ مکتب در مناطق ناامن کشور مسدود است و حدود ۱۵۰۰ بست معلم و کارمند این مکاتب خالی‌ است.
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه نیز گفت که از مجموع 2099 بست خالی در این وزارت به‌تازگی 1500 نفر بخشی از بست‌های خالی را پر کرده و روند استخدام برای دیگر بست‌های خالی جریان دارد.
آقای فیروز نیز ناامنی‌ها را یکی از مشکلات عمده برای پرکردن بست‌های خالی این وزارت عنوان کرد و گفت، در مناطق ناامن ۳۱۱ تا ۳۲۰ بست خالی وجود دارد و کسی حاضر نیست در این مناطق کار کند.
این وزیران پس از آن استجواب می‌شوند که رییس عمومی اداره‌ی خدمات در 11 حمل امسال در مجلس اعلام کرد که بیش از 25 هزار بست در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی خالی است.
توضیحات وزیران معارف و صحت عامه امروز قناعت شماری از نمایندگان را حاصل نکرد و برای آنان فرصت داده شد که تا دو ماه دیگر بست‌های خالی در این وزارت‌خانه‌ها پر شود. نمایندگان گفتند دو ماه بعد از این وزیران سوال خواهند کرد.
نمایندگان گفتند، هزاران بست در حالی در ادارات دولتی خالی است که هزارها جوان تحصیل‌کرده از بیکاری رنج می‌برند و هزارها جوان دیگر به علت نیافتن کار کشور را ترک می‌کنند.