‌هشدارجنبش روشنایی به حکومت: تنها با عبور خط برق توتاپ از بامیان- وردک به اعتراضات خود پایان می‌دهیم

اطلاعات روز: ده‌ها هزار تن از باشندگان شهر کابل در اعتراض به تغییر مسیر لین انتقال برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان وردک به سالنگ، راهپیمایی‌شان را از جاده‌ی شهید مزاری در غرب کابل آغاز و تا چوک دهمزنگ به مدت شش ساعت ادامه دادند.
معترضان شعارهای «درد ما برق نیست، درد ما فرق است»، «نه کمتر نه بیشتر حقوق برابر»، «غلغله برپا کنیم شهر را چراغان کنیم»، «انکشاف انکشاف، توازن توازن»، «حقوق شهروندی، مساوی مساوی»، «از بلخ تا هریوا، مساوات مساوات!» سر داده و از حکومت عدالت خواستند.
این معترضان که در صف اول آن‌ها رهبران سیاسی و اعضای شورای ملی نیز حضور داشتند، پس از شش ساعت راهپیمایی در چوک دهمزنگ متوقف شده و قطع‌نامه‌ی‌شان را در حضور رسانه‌ها خوانده و دوباره به سمت مصلای مزاری برگشتند.
هرچند جنبش روشنایی مسیر ده‌گانه را در شهر کابل برای تظاهرات‌شان اعلام کرده بودند، اما شب‌هنگام حکومت تمامی راه‌های منتهی به ارگ ریاست‌جمهوری را با سدهای کانتینری بست و در منطقه‌ی پل آرتل برای توقف معترضان نیز کانتینر گذاشته بود. این امر باعث شد تا جنبش روشنایی در دهمزنگ توقف کند. این معترضان در قطع‌نامه‌ی‌شان گفتند: «امروز آمده‌ایم تا این درد را با کوچه‌های کابل فریاد کنیم. امروز آمده‌ایم تا به جهان بگوییم که حتا کوچه‌های کابل را از ما دریغ می‌دارند و تانک و تفنگی را که جهان برای مبارزه با طالب و تروریسم داده است، بی‌شرمانه بر رخ انسان‌هایی می‌کشند که شعار آزادی و عدالت برلب دارند.»
جنبش روشنایی در قطع‌نامه‌اش از حکومت خواست: «از حکومت می‌خواهیم که فیصله‌ی ضد ملی مورخ 11 ثور کابینه، در مورد تغییر ماسترپلان برق را هرچه زودتر باطل اعلام نماید و دست از نفاق‌افگنی بردارد. «می‌خواهیم این‌جا در حضور شما مردم آگاه تأکید کنیم که هیچ بدیلی در این رابطه برای ما قابل‌قبول نیست. نبود برق را می‌توان تحمل کرد؛ اما تحقیر یک ملت و تبعیض سیستماتیک دیگر قابل تحمل نیست. آن‌چه برای مردم ما آزاردهنده و رنج‌آور است، حذف یک بخش کشور از یک پروژه‌ی ملی است.»
جنبش روشنایی به حکومت هشدار داده و گفت: «به حکومت هشدار می‌دهیم که حذف ما از پیکره‌ی این کشور و پروژه‌های ملی، پیامدهای جدی‌تر از آن دارد که حکومت تصور می‌کند.»

حضور گسترده زنان در تظاهرات جنبش روشنایی
حضور گسترده زنان در تظاهرات جنبش روشنایی

عاملان تغییر مسیر برق مجازات شوند
معترضان در بخش دیگری از قطع‌نامه‌ی‌شان گفتند: «ما از حکومت می‌خواهیم که ضمن تطبیق ماسترپلان برق، مقصرین اصلی انحراف مسیر لین و تغییر ماسترپلان برق افغانستان را به زودترین فرصت ممکن شناسایی و به جرم خیانت ملی به پنجه‌ی قانون بسپارد.»
جنبش روشنایی همچنان به حکومت هشدار داده و گفتند که در صورت ادامه‌ی «بی‌اعتنایی به یک ملت و لجاجت در برابر خواست مردم»، در داخل و خارج کشور، با موج‌های گسترده‌تری از خشم و خروش مردم مواجه خواهد شد.
این جنبش همچنان در بخش دیگری از قطع‌نامه‌اش از هوادارانش خواست تا در داخل و خارج از کشور در صورت اصرار حکومت بر نفاق و بی‌عدالتی، آماده‌ی فداکاری‌های بیشتر باشند. جنبش روشنایی گفت: «به‌خصوص از هواداران ما در کشورهای اروپایی می‌خواهیم که همزمان با برگزاری کنفرانس وارسا و کنفرانس بروکسل، در صحنه بیایند و نقاب از چهره‌ی حکومت نفاق‌افگن و تبعیض‌گرا براندازند تا دنیا چهره‌ی واقعی افغانستان را ببیند و بداند.»
جنبش روشنایی خطاب به جامعه‌ی بین‌المللی
جنبش روشنایی در بخش دیگری از قطع‌نامه‌ی خود از جامعه‌ی بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده به افغانستان خواست تا به شعار عدالت، آزادی و دموکراسی در افغانستان متعهد بمانند و اجازه ندهند که حکومت با پول مالیات مردم‌شان، در افغانستان به نفاق دامن بزند.
گل برای سرباز وطنم و لباس نارنجی برای نظافت شهرم
جنبش روشنایی تیم‌های مشخصی از معترضان را با دسته‌های گل توظیف کرده بود که هنگام روبه‌رو شدن با نیروهای امنیتی از آنان با تقدیم شاخه‌های گل استقبال و قدردانی کنند.
در مسیر این راهپیمایی، معترضان صدها تن از سربازانی را که برای تأمین امنیت آنان توظیف شده‌بودند، با اهدای شاخه‌های گل تقدیر کردند.
همچنان جنبش روشنایی گروهی را موظف کرده بود که پس از تظاهرات زباله‌ها را از روی سرک بردارند تا نشود که پس ار راهپیمایی سرک‌ها انباشته از زباله شوند.
این گروه به‌صورت هماهنگ تا آخر مظاهره زباله‌ها را از روی سرک‌ها جمع کردند.

گروه حفاظت از محیظ زیست جنبش روشنایی
گروه حفاظت از محیظ زیست جنبش روشنایی

تدابیر امنیتی
پس از ختم تظاهرات جنبش روشنایی، وزارت داخله در پیام ویدیویی از مظاهره‌کنندگان سپاسگزاری نموده و گفت این تظاهرات بدون خشونت و به شکل مسالمت‌آمیز به پایان رسیده است.
نجیب دانش، معاون سخن‌گوی وزارت داخله گفت تأمین امنیت شهروندان وظیفه‌ی نیروهای امنیتی است و تظاهرات امروز با پشت‌کار و تلاش نیروهای امنیتی برگزار شد.‌
20160516_100902
وزارت داخله درحالی از تدابیر امنیتی یاد می‌کند که شب‌هنگام تمامی مسیرهای منتهی به ارگ ریاست‌جمهوری توسط کانتینر مسدود شده و تنها مسیر جاده‌ی شهید مزاری از مسیر دهمزنگ-جاده‌ی میوند الی چمن حضوری به روی تظاهرات‌کنندگان باز گذاشته شده بود.
در جاهایی که کانتینرها گذاشته شده بود، حتا به افراد غیر معترض و پیاده هم اجازه‌ی رفت و آمد داده نشد. در همین‌حال، عده‌ی زیادی از کارمندان دولتی از این کار انتقاد کرده و به رسانه‌ها گفتند که با در نظرداشت تدابیر شدید امنیتی که تردد در شهر را مشکل ساخته است، چرا اداره‌های دولتی را تعطیل اعلام نکرده است.

منطقه پل آرتل که توسط کانتینر مسدود شده
منطقه پل آرتل که توسط کانتینر مسدود شده

جنبش روشنایی پس از آن دست به تظاهرات و راهپیمایی می‌زند که جلسه‌ی یازدهم ثور امسال کابینه‌ی حکومت وحدت ملی فیصله کرد لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر سالنگ بگذرد.
پس از آن این فیصله با واکنش‌های مردم مناطق مرکزی مواجه شد و سپس واکنش‌ها، منجر به تشکیل جنبش روشنایی گردید.
هم‌زمان با تظاهرات جنبش روشنایی، ارگ ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌یی گفت برگزاری گردهمایی‌ها و تظاهرات مسالمت‌آمیز در مطابقت با قانون از حقوق مسلم و اساسی شهروندان کشور می‌باشد.
عصر روز گذشته نهادهای امنیتی یک اعلامیه‌ی مشترک را نشر کردند و مسیر تظاهرات را مشخص کردند. در اعلامیه‌ی مشترک نهادهای امنیتی آمده است: «مظاهره‌ی روز دوشنبه مورخ بیست‌وهفتم ثور، از جاده‌ی شهید مزاری شروع، از مسیر میرویس میدان، دهمزنگ و جاده‌ی میوند به طرف چمن حضوری ادامه یافته و ختم می‌گردد.»
پیشتر این جنبش به روز دوشنبه هفته‌ی گذشته در یک گردهمایی در کابل زمان برگزاری تظاهرات بزرگ و مدنی مردم را به روز دوشنبه، امروز، اعلام کرد و پس از آن بود که رییس‌جمهور غنی در واکنش به خواسته‌های این جنبش، کمیسیون ملی را جهت بررسی همه‌جانبه‌ی پروژه‌ی انتقال لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان ایجاد کرد و طی حکمی، اعضای آن را معرفی کرد.
شام روز یک‌شبنه، رییس جمهور غنی حکم کرد که «پروسه‌ی اجرایی و تدارکاتی مرتبط به پروژه، تا روشن شدن نتایج گزارش کمیسیون موظف، به حالت تعلیق قرار می‌گیرد.»
کمیسیون ملی بررسی لین برق 500 کیلوولت فردا به کارش آغاز می‌کند
محمد فرهاد قیومی، مشاور رییس‌جمهور و رییس کمیسیون ایجاد شده در نشست خبری امروز گفت این کمیسیون فردا (سه‌شنبه، 28 ثور) به کارش آغاز می‌کند و تمام مدارک و اسناد این پروژه را بررسی می‌کند.
براساس حکم رییس‌جمهور، این کمیسیون ملزم است تا 10 ده روز دیگر نتایج بررسی‌هایش را به ریاست‌جمهوری گزارش دهد.
این کمیسیون هردو مسیر؛ سالنگ و بامیان را بررسی کرده و در نهایت فیصله نیز براساس یافته‌های آن صورت می‌گیرد.