وزارت انکشاف دهات در پنج ولایت بیش از 76 هزار شغل ایجاد می‌کند

اطلاعات روز: وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید که قرار است مرحله دوم برنامه کاریابی در ولایت‌های هرات، فراه، غور، بادغیس و بامیان، هفته آینده رسماً آغاز شود.
اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت احیا و انکشاف دهات در کنفرانس مشترک خبری با سخن‌گویان وزارت‌خانه‌های فواید عامه و شهرسازی، امروز (چهارشنبه) در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که در مرحله دوم برنامه کاریابی، بیش از 1500پروژه در سکتورهای مختلف مورد بازسازی، حفظ و مراقبت قرار می‌گیرند.
آقای رستمی گفت: «قرار است که کار فزیکی مرحله دوم کاریابی سر از هفته آینده در 1364قریه مربوط ولسوالی‌های قادس، آب کمری، مقر و قلعه نو ولایت بادغیس، ولسوالی‌های شیندند، پشتون زرغون، زنده جان و غوریان ولایت هرات، ولسوالی‌های ورس و پنجاب ولایت بامیان، ولسوالی بالا بلوک ولایت فراه و در مرکز ولایت غور آغاز شود.»
به گفته‌ی رستمی، در این مرحله، بیش از 1500پروژه‌های انکشافی توسط 1364شورای انکشافی قریه به ارزش 695.6 میلیون افغانی از کمک‌های کشور ایتالیا در سکتورهای مختلف از جمله سکتور ترانسپورت (شامل ساخت، بازسازی و حفظ و مراقبت سرک، پل و پلچک)، سکتور آبیاری (ساخت، بازسازی و حفظ و مراقبت کانال‌های آبیاری، دیوارهای استنادی…) و دیگر پروژه‌های زیربنایی که تاثیرات اقتصادی در سطح قریه‌ها داشته باشد، تطبیق و عملی شود.
رستمی افزود: «با تکمیل این پروژه‌ها، طی چند ماه آینده، در مجموع 1.5میلیون روز کاری ایجاد می‌شود و برای 76190 تن زمینه‌های کاریابی کوتاه مدت نیز مساعد می‌شود. در عین حال، در این مرحله برای 142تن از انجنیران و فارغان پوهنتون‌ها نیز زمینه‌های کاریابی دوامدار مساعد می‌شود.»
مرحله اول برنامه کاریابی وزارت احیا و انکشاف دهات در راستای کاهش نرخ بیکاری در سطح دهات، بازسازی و نوسازی پروژه‌ها به منظور تقویت اقتصاد روستاها مفید ارزیابی شده و قرار است این برنامه طی ماه‌های آینده به تمام ولایت‌ها گسترش یابد.
گفتنی است که مرحله اول، برنامه کاریابی وزارت احیا و انکشاف دهات در 12ولایت در جدی سال 1394آغاز شده و با تطبیق بیش از 4 هزار پروژه در مرحله برای بیش از 235 هزار تن زمینه کاریابی کوتاه مدت مساعد شده است.