نیکلسون: ۷۰ درصد جنگجویان داعش در افغانستان اعضای سابق طالبان پاکستانی‌اند

اطلاعات روز: جنرال جان نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان اعلام کرده که ۷۰ درصد از جنگجویان گروه داعش که در حال حاضر در افغانستان فعالیت دارند از جنگ‌جویان سابق «تحریک طالبان پاکستان» موسوم به طالبان پاکستانی هستند.
آقای نیکلسون افزوده این جنگجویان که اکنون زیر نام داعش در افغانستان می‌جنگند پیش از این در منطقه‌ی قبایلی «اورکزی» در پاکستان بودند.
به گفته‌ی نیکلسون، بیشتر اعضای داعش در افغانستان که این گروه آن را «ولایت خراسان» می‌نامد، قبلاً مربوط به طالبان پاکستانی بودند که با آغاز عملیات ارتش پاکستان به‌نام «ضرب عضب» در مناطق قبایلی، پاکستان را ترک کرده و در افغانستان به گروه داعش پیوستند.
فرمانده عمومی نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان همچنان گفته که اعضای «جنبش اسلامی ازبکستان» که در افغانستان حضور دارند نیز به عضویت «گروه تروریستی داعش» درآمده‌اند.
ارتش پاکستان سال گذشته عملیاتی را زیر نام «ضرب غضب» در مناطق قبایلی به‌ویژه وزیرستان شمالی و جنوبی راه اندازی کرد. این عملیات باعث شد که طالبان پاکستان به داخل خاک افغانستان فرار کنند.
چندی قبل رییس‌جمهور غنی نیز گفته بود که عملیات‌ دولت پاکستان در وزیرستان شمالی و جنوبی باعث جابه‌جا شدن (گروه‌های شورشی) شده و بخش قابل ملاحظه‌یی از جنگجویان این گروه‌ها به افغانستان نقل‌مکان کرده‌‌اند.
از سوی هم بارها گزارش‌هایی در رسانه‌های افغانستان منتشر شد که گویا جنگجویان داعش همان اعضای گروه طالبان‌اند و صرف پرچم‌شان از سفید به سیاه تبدیل شده است.
جنگجویان داعش عمدتاً در ولایت ننگرهار فعالیت دارند. سال گذشته حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز گفته بود که 80 درصد افرادی که در چوکات نیروهای داعش در ولایت ننگرهار فعالیت دارند، پاکستانی هستند.
از فعالیت داعش در افغانستان نزدیک به دو سال می‌گذرد. در ماه‌های اخیر این گروه در ولایت ننگرهار آماج شدید حملات نیروهای امنیتی افغانستان قرار گرفت و تلفات سختی را متقبل شده است.
چند روز پیش جنرال نیکلسون گفت که در شش ماه گذشته، نصف جنگجویان داعش در افغانستان از بین رفته‌اند.
آقای نیکلسون افزوده که در اوایل شمار اعضای گروه داعش در افغانستان به سه‌هزار می‌رسید اما شمار آنان اکنون به نصف کاهش یافته‌ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *