معترضان بر توافق صلح دولت با حزب اسلامی: حکمتیار باید محاکمه شود

اطلاعات روز: جنبش دادخواهی برای قربانیان جنگ و شماری از فعالان مدنی، نویسندگان، شاعران و هنرمندان در اعتراض به امضای موافقت‌نامه صلح دولت افغانستان با گلبدین حکمتیار امروز در کابل گردهم آمده و دست به تظاهرات زدند.
این متعرضان پس از آن دست به تظاهرات می‌زنند که دو هفته قبل دولت افغانستان با گلبدین حکمتیار موافقت‌نامه‌ی صلحی را به امضا رساند که در آن دولت افغانستان متعهد به دادن مصونیت قضایی به رهبر حزب اسلامی شده و برای بیرون کردن نام وی از فهرست سیاه سازمان ملل کارهای عملی را آغاز می‌کند.
اکنون این معترضان از حکومت می‌خواهند تا در موافقت‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی بازنگری کرده و بندِ مربوط به دادن مصونیت قضایی به حکمتیار را حذف و عدالت را بالای تمامی جنایت‌کاران جنگی عملی سازد. آنان همچنان از سازمان ملل متحد می‌خواهند که نام گلبدین حکمتیار را از فهرست سیاهش حذف نکند.
معترضان با سر دادن شعارهای «کابل قصابش را نمی‌بخشد»، «قاتل کابل باید محاکمه شود»، «قانون عفو عمومی لغو شود» و «نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل حذف نگردد» می‌گویند با قربانی کردن عدالت صلح به‌دست نمی‌آید.

شماری از استادان دانشگاه، نویسندگان و شاعران نیز در این گردهمایی شرکت کرده بودند
شماری از استادان دانشگاه، نویسندگان و شاعران نیز در این گردهمایی شرکت کرده بودند

آنان همچنان می‌گویند هیچ‌کس حق بخشیدن جنایت کاران جنگی را ندارد و گلبدین حکمتیار باید محاکمه شود.
این معترضان امضای موافقت‌نامه صلح دولت افغانستان با گلبدین حکمتیار را «قرارداد شرم‌آور صلح میان حکومت افغانستان و گلبدین حکمتیار» می‌خوانند و می‌گویند «ما درحالی که خواهان صلح ایم، اما صلح با جنایت‌کاران را عملی نابخشودنی و کاملاً خطا می‌دانیم، طالب تحقق عدالت برای آن‌عده از هم‌وطنانی هستیم که طی اعمال جنایت‌بار گلبدین شهید شده‌اند و از یادها رفته‌اند.»

معترضان می‌گویند با قربانی کردن عدالت صلح به‌دست نخواهد آمد
معترضان می‌گویند با قربانی کردن عدالت صلح به‌دست نخواهد آمد

هرچند شماری از احزاب سیاسی از امضای این موافقت‌نامه تاکنون استقبال کرده‌اند اما هستند شماری از احزاب و نهادهای مدنی که با امضای این موافقت‌نامه مخالفت نشان داده‌اند. اخیراً صبغت‌الله مجددی، رییس جمهور دولت موقت مجاهدین و رهبر جبهه ملی نجات افغانستان به امضای این موافقت‌نامه واکنش نشان داده و آن‌را مخالف منافع کشور خوانده بود. او گفته بود در متن این موافقت‌نامه باید تعدیلاتی آورده شود.
گلبدین حکمتیار متهم به کشتار غیرنظامیان در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی است. پیش از این دیدبان حقوق بشر افغانستان هم گفته بود که آقای حکمتیار مسئولیت برخی از فاحش‌ترین فجایع جنگ از جمله موشک‌پراکنی ماه اگست سال ۱۹۹۲ میلادی را به‌دوش داشته است؛ حمله‌یی که براساس گزارش کمیته‌ی جهانی صلیب‌سرخ در آن حداقل ۱۰۰۰ تن کشته و ۸۰۰۰ تن دیگر زخمی شدند.
اخیراً کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از گلبدین حکمتیار خواست شهامت به خرج داده و از مردم افغانستان معذرت‌خواهی کند.