وزارت زراعت: سنگ‌تهداب 5 پروژه ماهی‌پروری را در فارم ماهی‌پروری قرغه گذاشتیم

اطلاعات روز: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به منظور حفاظت بهتر از فارم ماهی پروری قرغه، افزایش تولید و تکثیر ماهی و تهییه غذای مقوی سنگ تهداب پنج پروژه را در این فارم ماهی پروری گذاشته است.
اسدالله ضمیر، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری با نشر خبرنامه‌یی در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته است که اعمار دیوارهای احاطوی، اعمار حوض رسوبی سرد آبی و گرم آبی، ترمیم 9 باب حوض خاکی ماهیان و خریداری 20 هزار چوچه ماهی شامل این پروژه‌ها می‌باشد.
1.19 میلیون افغانی هزینه ساخت و ساز این فارم گفته شده که قرار است از بودجه انکشافی وزارت زراعت پرداخت شود.
به نقل از خبرنامه، در حال حاضر تولیدات فارم‌های ماهی در کشور حدود 1700 تا 2000 تن تخمین زده می‌شود و با تطبیق پروژه‌های جدید در قرغه، سطح تولیدات به 3000 تن خواهد رسید. همچنان با تطبیق این پروژه‌ها جلو تورید بیش از حد ماهیان بی‌کیفیت از کشورهای همسایه گرفته خواهد شد.
وزارت زراعت می‌گوید پیش‌بینی می‌کند با تکمیل شدن ساخت و ساز فارم‌های جدید، سالانه 300 هزار چوچه ماهی سرد آبی نسل‌گیری شده و بعد نیمی از این مقدار به نظامیان توزیع و می‌شود و شماری از آن بعد از تثبیت به منابع آبی در دریاهای کشور انداخته خواهد شد تا تولید نسل کنند.
وزارت زراعت در نظر دارد در سال‌های آینده همه ساله تا 8 میلیون چوچه ماهی گرم آبی نسل‌گیری کند. این وزارت همچنان تلاش دارد تا در مناطقی که زمینه‌های پرورش ماهی مساعد است فارم ایجاد کند.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری همچنان خبر می‌دهد که در هفته‌های نزدیک کار عملی ساخت فارم‌های ماهی‌پروری در ولایت‌های هرات، قندوز و ننگرهار آغاز می‌شود.