کرزی به سرمایه‌گذاران: امریکا شرایط ما را خواهد پذیرفت

منبع: بلومبرگ
نویسنده: کارتیکی مهروترا
برگردان‌: حمید مهدوی
حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان به گروهی از سرمایه‌گذاران هندی گفته است که امریکا شرایط او در زمینه‌ی امضای موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده‌ی امریکا را خواهد پذیرفت، موافقت‌نامه‌ا‌ی که در صورت امضای آن یک تعداد نیروهای امریکایی بعد از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند.
حامد کرزی شب یک‌شنبه در شهر غربی پونه با اشاره به موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی بین افغانستان و ایالات متحده‌ی امریکا که هنوز انتظار امضای او را می‌کشد، گفت: «سرانجام امریکایی‌ها شرایط ما را خواهند پذیرفت. این خوب است که شما انتظار موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی را می‌کشید. این موافقت‌نامه امضا خواهد شد».
آقای کرزی درادامه گفت، تا زمانی که ایالات متحده‌ی امریکا به حملات خود برخانه‌‌های مردم افغانستان پایان نداده و علناً گفت‌وگوهای صلح با طالبان را آغاز نکند، این موافقت‌نامه را به امضا نخواهد رساند. او یک روز قبل به گزارش‌گران در دهلی جدید گفته بود که این دو شرط «پیش‌نیازهای اساسی» امضای موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی است.
امضای این موافقت‌نامه باعث می‌شود تا یکی از فقیر‌ترین کشورهای آسیایی در طول یک دهه‌ی آینده کمک سالانه‌ی چندین میلیارد دالری دریافت کرده و به کمک نیروهای امریکایی امنیت کشور‌شان را که در همسایگی ایران و پاکستان قرار دارد، تأمین کند.
آقای کرزی با اشاره به این که در افغانستان هیچ‌خطری متوجه سرمایه‌گذاران نخواهد بود، گفت: «یقینا، روی فرش سرخ گرد و غبار وجود دارد، اما این فرش سرخ دوباره از گرد و غبار پاک خواهد شد». وی در ادامه اضافه کرد: «تمام کسانی که در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اکنون میلیونر شده‌اند».
سرخوردگی ایالات متحده‌ی امریکا
عدم تمایل آقای کرزی در زمینه‌ی امضای موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده‌ی امریکا، قانون‌گزاران امریکایی را سرخورده و ناراحت کرده است، قانون‌گزارانی که در جریان جلسه‌ی هفته‌ی گذشته‌ی‌شان آقای کرزی را فرد «غیرمنطقی» خواندند.
نظر به گفته‌های جیمز دابینز، نماینده‌ی ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در امور افغانستان و پاکستان، پایان دادن به حملات بر خانه‌های مردم افغانستان که به مقصد جست‌وجوی شورشیان راه‌اندازی می‌شوند، شبیه «آتش‌بس یک طرفه‌» است.
جیمز دابینز به تاریخ 10 ماه دسامبر سال جاری به کمیته‌ی روابط خارجی سنای امریکا گفت، ایالات متحده هنوز انتظار دارد بر نگرانی‌های آقای کرزی فایق آید. آقای دبینز گفته است: «من فکر نمی‌کنم که در زمینه‌ی امضای موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی تردید جدی‌ای وجود داشته باشد و این موافقت‌نامه سرانجام به امضا خواهد رسید».
آقای دابینز با اشاره به تصویب موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی توسط 2500 عضو شورای قبیله‌ای بزرگان (لویه جرگه) در ماه گذشته گفت: «شکی نیست که مردم افغانستان خواهان ادامه‌ی حضور ما در این کشور هستند».
آقای کرزی روز شنبه احتمال خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان را رد کرد. آقای کرزی با اشاره به سناریویی که در آن تمام نیروهای امریکایی بعد از سال 2014 افغانستان را ترک خواهند کرد، به گزارش‌گران در دهلی جدید گفت: «فکر نمی‌کنم که آمریکایی‌ها هنوز به گزینه‌ی صفری فکر کنند. این یک بازی است که آمریکایی‌ها راه انداخته‌اند».
خروج کامل‌
امریکایی‌ها اخطار داده‌اند که اگر موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی بین افغانستان و ایالات متحده‌ی آمریکا تا اواخر سال جاری به امضا نرسد، این کشور برنامه‌ی خروج 48000 نیروی این کشور از افغانستان را روی دست خواهد گرفت. نظر به گفته‌های وزارت دفاع امریکا، تعداد نیروهای متحدان این کشور در افغانستان به بیش از 27000 نفر می‌‌رسد. این در حالی است که آقای کرزی در حریان سفرش با من موهن سینگ‌، نخست‌وزیر هند دیدار کرد و آقای سینگ‌ وعده کرد که به افغانستان کمک‌های نظامی فراهم کرده و نیروهای امنیتی این کشور را آموزش دهد.
هر دو کشور روی توسعه‌ی یک مسیر تجارتی با ایران، جایی که ریییس جمهور کرزی هفته‌ی گذشته از آن دیدار کرد، نیز به توافق رسیدند. آقای کرزی هم‌چنین در شهر پونه گفت که با میلیاردر هندی، «ملویندر سینگ‌» ملاقات کرده و او را به سرمایه‌گذاری در افغانستان متقاعد ساخته است. آقای کرزی هم‌چنین از شرکت «تاتا» در‌خواست کرد تا ماشین‌های نانو‌یش (ارزان‌ترین موترهای جهان) را به این کشور 31 میلیونی (افغانستان) عرضه کند.
آقای کرزی به سرمایه‌گذاران هندی گفته است که «ملویندر سینگ‌» به مجرد آغاز سرمایه‌گذاری‌اش در افغانستان، مفاد هنگفتی را تصاحب خواهد کرد و شرکت «تاتا» نیز با عرضه‌ی محصولاتش در افغانستان ‌نفع خواهد برد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *