نشست مشورتی حکومت با بزرگان سیاسی در مورد گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی

اطلاعات روز: رهبران حکومت وحدت ملی نشستی مشورتی را با بزرگان سیاسی درباره‌ی گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی برگزار کرد.
این نشست شام روز پنج‌شنبه در ختم مصاحبه‌ با نامزدان کمیسیون‌های انتخاباتی در ارگ برگزار شد و بزرگان سیاسی انتقادات و پیشنهادات‌شان ‌را در رابطه به شیوه‌ی کار کمیته‌ی گزینش ارائه کرده‌اند.
دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی نوشته است که رییس‌جمهور غنی در این نشست از نظریات و انتقادات رهبران سیاسی کشور تشکری کرده و گفت که به هیچ‌وجه مداخله در امور دیگر نهادها از طرف حکومت صورت نمی‌گیرد.
آقای غنی خبر داده که در قانون جدید انتخابات برای اولین بار تخلف جرم شمرده شده و این «نکته‌ی مهم» می‌تواند از تخلفات در انتخابات جلوگیری کند.
کمیته‌ی گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخابات در بیستم عقرب فهرست ۲۱ نفری را برای گزینش هفت عضو کمیسیون مستقل انتخابات و فهرست ۱۵ نفری دیگر را برای گزینش پنج عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به رییس‌جمهور ارائه کرد.
کمیته‌ی گزینش از میان اسامی ۷۲۰ متقاضی عضویت در این دو کمیسیون فهرست این تعداد را به رییس‌جمهور سپرد.
رییس‌جمهور غنی در سه روز گذشته با حضور شماری از مقام‌های ارشد دولتی از جمله عبدالله عبدالله رییس اجراییه، سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری، فرید حمیدی دادستان کل و یک عضو دادگاه عالی به‌عنوان «کمیته‌ی مصاحبه‌کننده» با این متقاضیان مصاحبه کرد.
اصلاح نظام انتخاباتی یکی از مواد اصلی توافق سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی است. تا این‌جا، کار کمیته‌ی گزینش بارها به تأخیر مواجه بوده است.
آقای غنی گفته است که انتخابات شفاف ضرورت به اجماع و همکاری قشر سیاسی دارد. او افزوده که با تمام نامزدان کمیسیون‌ها انتخاباتی مصاحبه شده است، معیارهای مهم در نظر گرفته می‌شود و امانتداری یکی از معیارهای مهم برای آن‌ها است.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه گفته است هیچ مداخله‌یی در کار کمیته‌ی گزینش صورت نگرفته است. آقای عبدالله از قشر سیاسی خواسته تا دیدگاه منسجم داشته باشند «اگر قشر سیاسی تصمیم بگیرند و روحیه‌ی همکاری داشته باشند، انتخابات آینده به‌صورت بهتر برگزار خواهد شد.»
پیشتر حکومت گفته بود که اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی در روزهای اخیر هفته‌ی گذشته آغاز به کار می‌کند، اما تاکنون حکومت اعضای جدید را معرفی نکرده است. اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاتی در حالی به کار آغاز می‌کنند و قرار است انتخابات آینده را مدیریت کنند که انتخابات ریاست‌جمهوری 1392 با تقلب‌های گسترده همراه بود و شماری از اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی متهم به تقلب در انتخابات شدند. اکنون اعتبار نهادهای برگزار کننده انتخابات فرو ریخته است و نگرانی‌هایی وجود دارد که انتخابات آینده نیز درست مدیریت نشود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *