تفاهم‌نامه‌ی آغاز کار دیزاین پروژه‌ی تاپی امضا شد

اطلاعات روز: تفاهم‌نامه‌ی آغاز کار دیزاین انجنیری پروژه‌ی تاپی میان شرکت افغان گاز و شرکت «آی ال اف» با حضور رییس جمهور غنی در ارگ امضا شد.
پایپ لاین گاز تاپی از دولت‌آباد ترکمنستان آغاز و پس از طی کردن 1735 کیلومتر از خاک و افغانستان به فاضیلیکا به شبکه‌ی گاز هند وصل می‌شود.
همایون قیومی، مشاور ارشد رییس جمهور در امور زیربناها به روز سه‌شنبه گفت جای خرسندی است که برای تکمیل شدن پروژه‌ی ملی و منطقوی یک گام مهم بر می‌داریم و تفاهم‌نامه‌ی آغاز کار تاپی بخش افغانستان را امضا می‌کنیم.
به گفته‌ی آقای قیومی، پروژه‌ی تاپی تنها پایپ لاین گاز نه بلکه دهلیز اقتصادی برای انتقال فایبر نوری می‌باشد که ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را باهم وصل و این کشورها را به اروپا ارتباط می‌دهد.
غزال حبیب‌یار، سرپرست وزارت معاون و پترولیم گفت پروژه‌ی تاپی به ارزش 4.7 میلیون دالر امریکایی در دو مرحله تکمیل خواهد شد که برای افغانستان و منطقه از نگاه اقتصادی و اجتماعی از اهمیت زیاد برخودار است.
مرحله‌ی نخست پروژه‌ی پایپ لاین گاز تاپی، تنظیم امنیت پروژه، موافقت‌نامه‌ها، طرح و دیزاین، مطالعات محیط زیستی و اجتماعی، ماین پاکی، سروی جزئیات مسیر پایپ لاین گاز و استملاک زمین است که طی یک سال تکمیل می‌شود.
به گفته‌ی سرپرست وزارت معاون و پترولیم، مرحله‌ی دوم پروژه‌ی تاپی سه سال را در بر می‌گیرد و تطبیق اساسی و عملی پروژه است.
پایپ لاین گاز تاپی ظرفیت انتقال 33 میلیارد متر مکعب گاز را در یک سال دارا می‌باشد که از ترکمنستان آغاز و از مسیر ولایت‌های هرات، فراه، هلمند، نیمروز و قندهار به پاکستان و سپس به هند ادامه پیدا می‌کند.
از طریق ترانزیت این پروژه سالانه 400 میلیون دالر امریکایی نصیب افغانستان می‌شود. همچنان گفته می‌شود این پروژه زمینه کاری را برای هزاران نفر فراهم می‌سازد.
سرپرست وزارت معادن و پترولیم همچنان گفت این پروژه افغانستان را به مرکز ترانزیت آسیای میانه مبدل خواهد نمود و دهلیز مهم اقتصادی افغانستان خواهد بود. زیرا در مسیر تاپی، برخی پروژه‌های دیگر مانند انتقال برق، احداث خط آهن، تاسیس پارک‌های صنعتی و انتقال فایبرنوری نیز در نظر است.

بیشتر بخوانید: سود افغانستان از پروژه‌ی تاپی
مراد امانوف، رییس عامل شرکت احداث پروژه‌ی تاپی گفت این پروژه یکی از پروژه‌ها و دهلیزهای بزرگ اقتصادی در منطقه است که باعث رشد و توسعه‌ی اقتصادی در عرصه‌های مختلف و ثبات اجتماعی خواهد شد.
به گفته‌ی او، کارهای مقدماتی و اسناد انجنیری این پروژه انجام شده و کشورهای دخیل در آن به‌ویژه ترکمنستان، متعهد بر تطبیق و تکمیل پروژه‌ی تاپی می‌باشند.
او گفت شرکت‌های زیاد ملی و بین‌المللی علاقمندی زیاد برای سهم گرفتن در تطبیق این پروژه دارند. به گفته‌ی او در حال حاضر در بخش مالی مشوره صورت می‌گیرد تا ارزیابی‌های همه جانبه انجام شود و مشکلات آینده نیز پیش‌بینی شود.
او گفت باید آگاهی مردم نسبت به مزایای این پروژه افزایش یابد تا همه به اهمیت آن پی ببرند.
قرارداد ابتدایی پایپ لاین گاز تاپی بین چهار کشور در سال 2014 امضا شد و کار عملی آن در سال 2015 در خاک ترکمنستان آغاز گردید. قرار است این پروژه در سال 2020 به بهره‌برداری سپرده شود.

درباره‌ی تاپی:

عبور تاپی از میان تنش‌های جنوب آسیا

آیا تاپی می‌تواند به افغانستان صلح بیاورد؟