مک کین: پیمان امضا نکنید، تجربه‌ی عراق را تکرار می‌کنید

هیأتی از مجلس سنای آمریکا به کابل سفر کرده و صحبت‌های مفصلی با حامد کرزی رییس جمهوری در مورد امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی و آزادی زندانیان طالبان از زندان بگرام داشته است. به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، جان مک‌‎کین، سناتور جمهوری‌خواه که یکی از اعضای این هیأت است، به حامد کرزی رییس جمهور هشدار داده که در صورتی که تلاش‌ها برای امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان دو کشور به ناکامی منتج شود، افغانستان و منطقه با تهدید مواجه خواهند شد.
آقای مک‌کین هم‌چنین گفته است، آمریکا نمی‌خواهد آن‌چه در عراق اتفاق افتاد، در افغانستان هم تکرار شود. او گفته است که امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی بین کابل و واشنگتن به نفع افغانستان است و در صورتی که این موافقت‌نامه امضا شود، به صلح در افغانستان کمک خواهد کرد و هم‌چنین پیام روشنی مبنی بر ادامه‌ی روابط افغانستان و آمریکا به گروه طالبان خواهد بود.
سناتوران آمریکایی گفته‌اند که هیچ‌کشوری نمی‌تواند نیروهایش را در افغانستان بدون امضای موافقت‌نامه نگه دارد. این سناتوران گفته‌اند که اگر قرار باشد آمریکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ حضور داشته باشد، باید از حالا روشن شود.
در جریان ملاقات اعضای سنای آمریکا با حامد کرزی، اعضای کابینه‌ی افغانستان و جنرال جوزف دانفورد، فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان هم حضور داشتند. در همین حال، در نامه‌ی خبری که از دفتر رییس جمهور کرزی به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده که آقای کرزی در ملاقات خود با اعضای مجلس سنای آمریکا، به شرایط دولت افغانستان برای امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی تأکید کرده است.
آقای کرزی در این دیدار گفته که شرایط افغانستان برای امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا هنوز پابرجاست و در صورت تأمین صلح و امنیت در افغانستان و توقف عملیات نظامی ناتو در خانه‌های افغان‌ها، این موافقت‌نامه را امضا خواهد کرد.
هرچند جان مک‌کین، سناتور آمریکایی پس از ملاقات با حامد کرزی به خبرنگاران اطمینان داده که اختلافات میان دو کشور به حدی پایین آمده که می‌توانند آن را حل کنند، اما رییس جمهور کشور گفته است که «برای توقف عملیات نظامی در قریه‌ها و خانه‌های مردم افغانستان باید کار بیش‌تری صورت گیرد».
رییس جمهور گفته که افغان‌ها نمی‌خواهند کشورشان تضعیف و دچار هرج‌و‌مرج شود و کشورهای بزرگ جهان و منطقه باید از حکومت مرکزی افغانستان حمایت کنند و جلو رفتن این کشور به سوی «ملوک‌الطوایفی» را بگیرند. پیش از این مقام‌های آمریکایی به آقای کرزی مهلت داده بودند که این موافقت‌نامه را تا آخر سال ۲۰۱۳ میلادی امضا کند، اما سرنوشت امضای این موافقت‌نامه که شرایط حضور نیروهای آمریکایی را در افغانستان پس از امسال روشن می‌کند، هم‌چنان گنگ است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *