شروع برنامه‌ی ملی توانمندسازی زنان همزمان با تجلیلِ روز جهانی زن

اطلاعات روز: رییس جمهور اشرف غنی در مراسم «روز جهانی زن و افتتاح برنامه‌ی ملی توانمندسازی اقتصادی زنان»گفت هنوز جایگاه زنان در زنجیره‌ی تولید تعریف نشده و شبکه‌های مدیریتی هنوز در انحصار مردان است.
رییس جمهور غنی در مراسم امروز، چهارشنبه 18 حوت، گفت تشکیل اتاق‌های تجارت زنان می‌تواند یک گام موثر برای شریک ساختن زنان در چرخه‌ی تولید و مدیریت آن باشد و زنان می‌توانند در این زمینه قهرمامان خودکفایی کشور باشند.
به گفته‌ی آقای غنی زنانی که در بیرون از خانه کار می‌کنند به چشم شکار نگریسته می‌شوند و نگاه‌های هرزه فرصت می‌یابند تا حرمت و کرامت زنان را نادیده بگیرند. او گفت: «ما باید این پدیده را از جامعه‌ی خود ریشه کن کنیم.»
اذیت و آزار خیابانی و آزارهای کلامی در محیط کار یکی از مشکلات بزرگ در برابر زنان است. رییس جمهور اما می‌گوید مزاحمت‌های خیابانی، آزارهای کلامی در محیط کار و هیچ رفتار دیگر ناشایست در برابر قابل تحمل نیست.
رییس جمهوری گفت در یک و نیم دهه‌ی گذشته مقدمات یک تحول فراهم آمده و اگر چه تاکنون «نهضت نسوان کشور» شکل نگرفته است اما فعالیت‌های زنان در این سال‌ها باعث شده است تا صدای دادخواهی زنان افغان به خوبی شنیده شده و برای تامین حقوق آنان گام‌های مهمی برداشته شود.
آقای غنی افزود که اکنون زمان آن رسیده است تا با در نظرداشت اهداف بلندی که در قانون اساسی ما برای تامین حقوق زنان کشور مدنظر بوده است، برنامه‌های کوتاه مدت و وسط مدت دوباره مورد بررسی قرار بگیرد.
دفاع از قانون اساسی و شرکت در انتخابات
رییس جمهور غنی در بخشی از صحبت‌های خود گفت از زنان کشور توقع داریم تا دفاع از قانون اساسی، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد را بخشی از وظیفه‌ی خود بدانند زیرا مصونیت قانونی، فهم و سهم زنان را دفاع از حاکمیت قانون تامین می‌کند.
به باور رییس جمهوری، یکی از گام‌های مهم برای پایان بخشیدن به ظلم و خشونت در برابر زنان اشتراک فعال آنان در روند انتخابات است. او گفت: «توقع می‌رود زنان در انتخابات عمومی آینده هم به‌عنوان کاندیدان و هم رای‌دهندگان بیشتر از گذشته اشتراک فعال داشته باشند.»


عبدالله: حضور زنان در سطوح تصمیم‌گیری افزایش می‌یابد
در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور می‌گوید حضور زنان در سطوح تصمیم‌گیری افزایش می‌یابد.
آقای عبدالله در مراسم گرامیداشت از روز جهانی زن گفت حکومت وحدت ملی متعهد به فراهم ساختن زمینه‌های تعلیم و تربیه‌ی زنان و مشارکت سیاسی آنان در جامعه است و رهبری حکومت از برنامه‌ی ملی توانمندسازی زنان حمایت می‌کند.
از روز جهانی زن درحالی گرامیداشت می‌شود که گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر در نُه ماه نخست سال جاری خورشیدی نشان می‌دهد که 2900 مورد خشونت علیه زنان در افغانستان به ثبت رسیده است. در کنار این، دادستانی‌های منع خشونت در چهارده ولایت کشور 1906 قضیه‌ی خشونت علیه زنان را ثبت کرده است که در این میان 32 قضیه‌ی قتل نیز دیده می‌شود.