٣٠٠ هزار ناظر ملى و بين‌المللى از انتخابات نظارت خواهند کرد

کميسيون مستقل انتخابات اعلام کرد که انتخابات سال آينده‌ احتمالاً از سوى ٣٠٠ هزار ناظر ملى و بين‌المللى نظارت خواهد شد. نورمحمد نور، سخن‌گوى اين کميسيون، نظارت و مشاهده از برگزارى انتخابات را مهم و يک اصل عنوان نمود و گفت که اين فرصت‌ براى تمام نهادهاى مدنى فراهم گرديده تا از هر مرکز راى‌دهى که خواسته باشند، نظارت و مشاهده کنند.
وى افزود: ميکانيزم‌هايى که در اين خصوص در نظر گرفته شده، خيلى‌ها آسان و ساده بوده و هر نهادى که خواسته باشد، به کميسيون مراجعه مي‌کند، اما شرط اصلى اين است که نهادى که مي‌خواهد نظارت کند، بايد در وزارت عدليه ‌يا اقتصاد ثبت باشد تا کميسيون براساس آن‌ براىشان اعتبارنامه بدهد و آن‌ها بتوانند از روند انتخابات نظارت داشته باشند.
نور که دیروز در نشستى تحت عنوان « همايش معرفى اجمالى نظارت جوانان بر انتخابات» در کابل صحبت مي‌کرد، گفت که تاکنون ١٢٠ نهاد ملى و بين‌المللى براى نظارت از انتخابات‌ در کميسيون انتخابات ثبت نام کرده، ١٤٠٠ نماينده‌ی خود را معرفى داشته و از کميسيون‌ کارت نظارت اخذ نموده‌اند. سخن‌گوى کميسيون مستقل انتخابات‌ ثبت نام اين نهادها را در خصوص نظارت از انتخابات، يک گام بزرگ خواند و علاوه کرد: «احتمالاً درانتخابات سال آينده‌ حدود ٣٠٠ هزار ناظر ملى و بين‌المللى داشته باشيم».
قرار است ‌انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى‌ در ١٦ حمل سال ١٣٩٣ برگزار شود. نور گفت که اخيراً کميسيون مستقل انتخابات‌ براى نهادهاى بين‌المللى که از انتخابات کشورهاى مختلف نظارت مي‌کنند، مانند اتحاديه‌ی اروپا و نهادهاى کشورهاى سارک (سازمان همکاری‌های منطقه‌اى جنوب آسيا) دعوت‌نامه فرستاده و از آن‌ها خواسته است که از انتخابات نظارت داشته و اين روند را از نزديک تماشا کنند.
سخن‌گوى کميسيون مستقل انتخابات‌ نقش جوانان را در نظارت از انتخابات نيز مهم خواند و گفت که بايد جوانان‌ با کميسيون در اين راستا همکارى نمايند. موصوف افزود که اکثر اشتراک کنندگان انتخابات سال آينده را‌ جوانان تشکيل مي‌دهند و بر‌اساس احصائيه‌هايى که از سوى اداره‌ی احصائيه‌ی مرکزى به کميسيون مستقل انتخابات داده شده، بالاتر از ٧٠ درصد راى دهندگان، جوانان هستند که در مورد آينده‌ی کشور خود تصميم مي‌گيرند.
نور افزود که نزديک به ١٢ ميليون واجد شرايط راى‌دهى‌ در افغانستان وجود دارند که بايد در انتخابات آينده‌ اشتراک نمايند و اين جوانان هستند که مي‌توانند دراين راستا آگاهي‌دهى نموده و مردم را براى اشتراک در انتخابات تشويق کنند.
کميسيون انتخابات‌ امسال چهار ميليون تن را در سطح کشور واجد شرايط راى‌دهى اعلام کرده، مي‌گويد که از اين جمله‌ تا حال بيش از سه ميليون تن، به‌شمول زنان، کارت راى‌دهى گرفته‌اند. اين درحالى است که سازمان «خط نو» که يک سازمان مدنى و اجتماعى است، مي‌خواهد که دو هزار ناظر خود را براى نظارت از انتخابات‌ به کميسيون مستقل انتخابات معرفى نمايد.
فهيم صديقى، رييس اين سازمان گفت: «ما از چهار زون افغانستان، بيش از دو هزار جوان را به خاطر نظارت از پروسه‌ی انتخابات آماده کرديم تا مسئوليت ملى و ميهنى خود را ادا نمايند و از اين روند ملى حمايت و نظارت کنند». هاجره محمدى، عضو سازمان خط نو‌ اشتراک و نظارت جوانان در انتخابات را مهم عنوان نمود و گفت که راى مردم و نظارت از انتخابات‌ مي‌تواند شفافيت انتخابات را تأمين کند. وى افزود که در انتخابات پيش‌رو‌ جوانان دست به دست هم داده و مي‌خواهند که از انتخابات نظارت داشته باشند تا درصدى تقلب را کاهش و درصدى شفافيت را به حداعظمى‌اش برسانند.
نعيم ايوب‌زاده، رييس بنياد انتخابات شفاف افغانستان (تيفا) گفت که با توجه به فضايى که در افغانستان حاکم است، نقش جامعه‌ی مدنى به عنوان کليد موفقيت روند د‌موکراتيک در افغانستان‌ مي‌تواند کمک کننده باشد، مشروط بر اين‌که نظارت بي‌طرفانه و مسلکى از روند انتخابات صورت بگيرد.
ايوب‌زاده افزود: «ظارت تنها به اين معنا نيست که فقط از کميسيون انتخابات اعتبارنامه بگيريم و در پروسه‌ی انتخابات اشتراک کنيم؛ اگر ناظرينى که از انتخابات نظارت مي‌کنند، از آموزش‌هاى خوبى برخودار نباشند، بسيار دشوار است که بتوانند از انتخابات نظارت خوب داشته باشند». رييس بنياد انتخابات شفاف افغانستان‌ خاطرنشان کرد که براى آموزش‌هاى بهتر و مهارت‌هاى مورد نياز، بايد ناظرانی داشته باشیم که بتوانند نظارت بي‌طرفانه و مسلکى از روند انتخابات انجام ‌دهند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *