حزب کنگره‌ی ملی: خط دیورند مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان است

اطلاعات روز: حزب کنگره‌ی ملی می‌گوید که این حزب خط دیورند را به‌عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان می‎شناسد.
لطیف پدرام، رییس این حزب و عضو مجلس نمایندگان می‌گوید ناامنی‌ها و مشکلات دیگر افغانستان ناشی از تنش‌ها بر سر همین مرز است و حکومت افغانستان باید به این تنش‌ها پایان دهد.
آقای پدرام که امروز (شنبه، 12 حمل) میان اعضای حزب کنگره‌ی ملی، سخنرانی می‎کرد گفت که افغانستان توانایی به‌دست آوردن مناطق آن‎سوی خط دیورند را ندارد و حل این مسأله باعث صلح در افغانستان خواهد شد.
آقای پدارم گفت: «بار دیگر اعلام می‎کنم، این مرز، مرز رسمی است. افغانستان و پاکستان باید یکدیگر را احترام بگذارند، مرز خود را احترام بگذارند، در امور داخلی یکدیگر دخالت نکنند. از کشورهای که به هربهانه‌، دلیل و هدفی به افغانستان آمده‎اند و از سازمان ملل متحد، خواهش ما این است که این معضل را تمام کنند.»
پدرام همچنان گفت که حکومت در واقعیت دیورند را همچون مرز رسمی افغانستان و پاکستان می‌شناسد، اما به مردم دروغ می‌گوید. او افزود: «حکومت چرا به سازمان ملل شکایت نمی‌کند؟ عرایض خودش را بگیرد و برود و به سازمان ملل بگوید که این حق ما است، حق مان را برای ما اعاده بکنید. چرا این کار را نمی‌کند؟ چرا؟ فقط دروغ می‌گویند؛ دیورند، دیورند، دیورند… دلیل بیاور.»
حزب کنگره به این باور است که سندهای امضا شده میان پادشاهان افغانستان و مقام‌های هند بریتانیایی به بحث دیورند نقطه پایان می‌گذارد.
رییس حزب کنگره همچنان یادآور شد که برخی حلقات در افغانستان مسأله دیورند را ناموسی ساخته‎اند که از مطرح شدن آن در سطح ملی جلوگیری کنند و این مسأله به حل بحران در کشور کمک نکرده بلکه آن را تشدید می‌سازد.
در همین حال شماری از نمایندگان مجلس تأکید دارند که به جز مردم افغانستان، هیچ کسی دیگری صلاحیت تصمیم گیری در مورد خط دیورند را ندارد.
آنان خط دیورند را یک موضوع ملی دانسته می‌گویند که در صورت نیاز، مردم افغانستان از خاک کشور دفاع خواهند کرد.
این نمایندگان همچنان تاکید دارند که حکومت افغانستان باید جلو تحرکات مرزی پاکستان را در خط دیورند بگیرند و اجازه ندهد، پاکستان تأسیسات نظامی‌اش را در امتداد این خط اعمار کند.
این اظهارات درحالی‌ست که اخیراً دولت پاکستان اعلام کرده است که به‌منظور جلوگیری از تهدیدهای امنیتی برخی مناطق را در امتداد خط دیورند سیم خاردار می‌گیرد؛ اما دولت افغانستان این تصمیم دولت پاکستان را خلاف قوانین بین‌المللی خوانده و گفته است که این کار در مبارزه با تروریسم کمک نمی‌کند.
افغانستان و پاکستان هموراه بر سر خط دیورند مناقشه داشته است.