اعتراض علیه گلبدین حکمتیار در دومین روز حضورش در کابل

اطلاعات روز: یک روز پس از حضور گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در کابل، صدها تن از باشندگان کابل روز جمعه علیه او در منطقه‌ی دارالامان کابل، ساحه‌ی که محل اقامت حکمتیار نیز در نظر گرفته شده، دست به اعتراض و راهپیمایی زدند.
معترضان که برخی آن‌ها هوادارن روند سبز بودند، خواهان به دادگاه کشاندن گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی شدند.
معترضان که تصویرهای شماری از قربانیان جنگ‌های کابل و نیز تصویرهای قربانیان از جمله عکس‌های قهار عاصی، شاعر پرآوازه که در جنگ‌های داخلی جان باخت و نیز عکس‌های حمیده برمکی که در یک حمله انتحاری در فروشگاه فاینست کابل جان باخت و مسئولیت آن حمله را حزب اسلامی پذیرفت، با خود حمل می‌کردند.
تظاهر کنندگان در نزدیکی خانه‌یی که از سوی حکومت برای اقامت گلبدین حکمتیار در نظر گرفته شد گرد آمده گفتند که حکومت نباید از خزانه ملت به «جنایت کاران» باج بدهد.
هرچند پس از توافق صلح میان حکومت و گلبدین حکمتیار، توافق‌هایی میان دو طرف شده است، اما حالا اعتراض کنند‌گان تاکید دارند که حق‌العبد با هیچ پیمان و توافقی، بخشیده نمی‌شود.
پس از سقوط حکومت داکتر نجیب الله در کابل و زمانی که گروه‌های مجاهدین کابل را به تصرف خود گرفتند هزارها تن در نتیجه‌ی اختلاف‌ها و درگیری‌های این گروه‌ها کشته و هزارها تن دیگر به کشورهای بیرونی فراری شدند.
از جمله حکمتیار متهم به «راکت‌اندازی کور» در کابل است که در نتیجه‌ی آن هزارها نفر کشته، زخمی و آواره شدند.
در همین حال دید‌بان حقوق بشر از گلبدین حکمتیار می‌خواهد که در برابر آنچه که در گذشته انجام داده است، حسابده باشد.
تریشیا گاسمن، پژوهشگر بخش افغانستان این دیده‌بان تأکید می‌ورزد که گلبدین حکمتیار همچو دیگر جنگ‌سالاران از آنچه که در گذشته انجام داده است، حسابده نیست و نیز از موقف‌گیری آقای حکمتیار در برابر رسانه‌ها به شدت انتقاد می‌کند.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پس از بیست سال فرار و جنگ و زندگی در خفا سرانجام به روز پنج‌شنبه به شهری برگشت که عامل یک بخشی از ویران‌های این شهر در دهه هفتاد بود.
در هنگام ورود حکمتیار به کابل، صدها فرد مسلح غیرمسئول او را همراهی می‌کردند. همچنان او با استقبال گرم از سوی حکومت و سیاسیون کشور مواجه شد و در ارگ نشستی بزرگی به استقبال او برگزار شد.