بلخی: از اخراج اجباری بیش از 70 هزار پناهجوی افغان از کشورهای اروپایی جلوگیری کرده‌ایم

اطلاعات روز: سیدحسین عالمی، بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید که در یک‌ونیم سال گذشته با امضای تفاهم‌نامه‌ها با برخی از کشورهای اروپایی از اخراج اجباری بیش از 70 هزار پناهجوی افغانستان از این کشورها جلوگیری کرده است.
آقای بلخی دیروز در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت ضمن صحبت در مورد دست‌آوردهای این وزارت در سال گذشته، گفت وزارت امور مهاجرین در یک‌ونیم سال گذشته چندین تفاهم‌نامه را با برخی از کشورهای اروپایی امضا کرده تا از این طریق مانع اخراج اجباری پناهجویان افغان شود.
بلخی گفت از جمع 250 هزار پناهجوی افغان که در سال 2015 به کشورهای اروپایی رفته بودند، قرار بود در سال 2016 بیش از 70 هزار تن آنان اخراج شوند، اما با امضای این تفاهم‌نامه‌ها اخراج اجباری پناهجویان به سطح 580 نفر در سال 2016 و 329 نفر در سال 2017 کاهش یافت.
آقای عالمی همچنان گفت که این وزارت تدابیری را اتخاذ کرده که براساس آن از روند اخراج اجباری پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی به‌کلی جلوگیری شود و و برگشت به یک روند داوطلبانه تبدیل شود.
از سوی دیگر وزیر امور مهاجرین از فساد گسترده در روند توزیع نمره‌های زمین برای عودت‌کنندگان در دو شهرک لغمان خبر داد و همچنان گفت که افراد متهم به دادستانی معرفی شده‌اند.
او افزود، در ولایت پروان در شهرک «بینی‌ورسک»، 1800 جریب زمین از دست غاصبان پس گرفته شده و در ولایت خوست نیز ساحه‌ی تجاری و بلندمنزل‌های شهرک «قلموال مینه» از تصرف غاصبان بیرون شده است.
آقای بلخی در بخشی دیگر از سخنانش گفت که این وزارت در سال گذشته‌ی مالی 42 میلیون افغانی از بودجه‌ی عادی خود صرفه‎جویی کرده و به حساب دولت برگشت داده است.