سومین روز مرگ‌های دسته‌جمعی؛ غنی و عبدالله مردم را به اتحاد دعوت کردند

اطلاعات روز: پس از آماج قرار گرفتن مراسم خاکسپاری جنازه‌ی سالم ایزدیار پسر معاون مجلس سنا، که در آن مقام‌های ارشد دولتی نیز حضور داشتند، واکنش‌ها به این حمله در حالتی که کشور و شهر کابل در وضعیت آشفته‌یی قرار دارد، متفاوت است.
لحظاتی بعد از سه انفجار در صف نمازگزاران که تاکنون آمار تلفات آن شش کشته و 87 زخمی اعلام شده، ارگ ریاست‌جمهوری نوشت که: «رییس‌جمهور غنی حمله‌ی وحشیانه بر اشتراک‌کنندگان در مراسم جنازه را نکوهش کرد و گفت، کشور تحت حملات دشمن قرار دارد و ملت باید متحد باشد».
رییس‌جمهور همچنان در بیانیه‌ی تلویزیونی‌اش گفت که دشمنان تنها در پی كشتن مردم بی‌دفاع و بی‌گناه ما نيستند، بلكه هدف بزرگترشان برپا كردن آشوب و بلوای همگانی است.
او افزود: «آنچه كه می‌تواند تمام تلاش‌های شيطانی جنايتكاران را به ناكامی بكشاند اين است كه ما در روزهای سخت و دشوار در كنار هم باشيم».
از سوی دیگر او گفت قبول دارد که بايد اصلاحات اساسی هم در دستگاه‌های امنيتی و هم در ديگر ادارات دولتی انجام شود.
رییس‌جمهوری همچنان در مورد به خشونت کشیده شدن اعتراضات روز جمعه گفت حکومت هیأتی را برای بررسی این رویداد تعیین کرد است.
عبدالله عبدالله رییس اجراییه، وزیران خارجه، صحت عامه، عدلیه، اقتصاد و شماری دیگر از وزرا و اعضای شورای ملی در مراسم خاکسپاری حضور داشتند. گزارش شده که به بیشتر این مقام‌های آسیب نرسیده، اما تاکنون از زخمی شدن وزیر صحت عامه و یک عضو مجلس سنا گزارش شده است.

عبدالله عبدالله: باید مشخص شود که سه انتحاری چگونه در صف نمازگزاران جابه‌جا شده بودند
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه که از این حمله جان به سلامت برد، لحظاتی بعد در یک نشست خبری ظاهر شد. آقای عبدالله راه یافتن سه فرد انتحاری در صف نمازگزاران را پرسش‌برانگیز خوانده و تأکید کرد باید مشخص شود که سه انتحاری چگونه در صف نمازگزاران جابه‌جا شده بودند.
عبدالله افزود که افغانستان در معرض یک تجاوز «بسیار وحشیانه» قرار دارد. او مردم را به آرامش دعوت کرد و گفت که مردم باید شرایط حساس فعلی را درک کنند و نگذارند که افراد استفاده‌جو از وضعیت استفاده کنند.
رییس اجراییه در مورد وقوع رویداد اخیر گفت: «بعد از تکبیر دوم سه انفجار صورت گرفت و در جریان نماز جنازه افراد انتحاری در صف نمازگزاران جابه‌جا شده بودند».
عبدالله عبدالله همچنان با اشاره به به‌خشونت کشیده شدن تظاهرات روز جمعه که در جریان آن پنج معترض از اثر گلوله‌باری نیروهای امنیتی بر معترضان کشته شدند گفت: «حمله بالای معترضان در تظاهرات مسالمت‌آمیز قابل بخشش نیست و قطعاً بدون بازخواست نمی‌ماند».
او افزود: «معترضان حق داشتند که از مسئولین جواب بخواهند که چرا رویداد روز چهارشنبه رخ داد».
وی تأکید کرد با افرادی که امر فیر بر معترضان را داده بودند برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

انتقاد از عدم تأمین امنیت مراسم خاکسپاری
در حالی‌که مقام‌های امنیتی و گارنیزیون کابل از قوع رویدادهای تروریستی در روزهای آینده در کابل هشدار داده بودند و از سوی دیگر مقام‌های ارشد دولتی در مراسم خاکسپاری حضور داشتند، بابت عدم تأمین امنیت این مراسم انتقادهایی صورت گرفته است.
امرالله صالح، وزیر دولت در امور اصلاح نهادهای امنیتی و رییس بورد عالی نظارت بر تعیینات افسران ارشد نیروهای امنیتی که در این مراسم حضور داشت و جان به‌سلامت برد، گفته در این مراسم تدابیر امنیتی درستی از جانب دولت گرفته نشده بود. او ورود سه فرد انتحاری در مراسم را سوال‌برانگیز خواند و گفت: «اگر تدابیر امنیتی وجود می‌داشت سه انتحاری پی‌درپی رخ نمی‌داد».
آقای صالح از رییس‌جمهور خواست که فوراً در ترکیب کابینه غور و تجدید نظر کند.
آصف صدیقی، معاون مجلس سنا که در این رویداد زخمی شده از عدم حضور نیروهای امنیتی و عدم تأمین امنیت محل خاکسپاری شکایت دارد.
او گفت باوجودی که تعدادی از مقام‌های دولتی در این مراسم حضور داشتند، اما نیروهای امنیتی امنیت محل را تأمین نکرده بودند و حتا «یک نیروی امنیتی» در ساحه‌ی بادام‌باغ حضور نداشت که افراد را تلاشی کند.

واکنش عطامحمد نور و صلاح‌الدین ربانی
صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه که از این حمله جان به‌سلامت برد، لحظاتی بعد در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشت: «هرچند از توطئه‌ی دشمنان جان به‌سلامت بردم، اما تروريست‌های وحشی نماز جنازه‌ی برادر شهيدمان سالم ايزديار را به كشتارگاه ديگری بدل كرده و تعدادی از هموطنان‌مان را به شهادت رسانيدند».
آقای ربانی لحظاتی بعدتر در تویترش نوشت: «به‌زودی موقف خويش را در مورد تروريست‌های داخل نظام و تصفيه‌حساب ملی با آن‌ها، اعلام خواهم كرد».
عطامحمد نور، والی بلخ در واکنش به این حمله با نشر اعلامیه‌یی گفت کشتار بی‌رحمانه‌ی نمازگزاران «توطیه‌ی ناجوانمردانه و حمله‌ی مستقیم به یک جریان مشخص سیاسی است و گمانه‌ها را بر دست داشتن حلقاتی در درون نظام در سازماندهی این حملات بیشتر می‌سازد».
آقای نور در اعلامیه‌اش پرسیده است:‌ «وقتی قوماندان گارنیزیون می‌داند که تهدید امنیتی وجود دارد آیا این دولت با همه سازوکار توانایی تأمین امنیت یک ساحه‌ی کوچک را ندارد؟»
در این مراسم بیشتر سران قوم تاجیک و اعضای حزب جمعیت حضور داشتند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *