رییس‌جمهور چین: آماده‌ایم در تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان کمک کنیم

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در حاشیه نشست سران سازمان همکاری‌ شانگهای با شی‌جین پینگ، رییس‌جمهور چین در شهر آستانه پایتخت قزاقستان دیدار کرد.
رییس‎جمهور چین در این دیدار گفته کشورش آماده است که افغانستان را در تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی همکاری کند.
دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌یی گفته است در این دیدار هر دو جانب در مورد تداوم و تشدید مشورت‌های سیاسی میان دو کشور در سطوح رهبری و ادارات ذی‌ربط، تقویت و تعمیق همکاری‌های امنیتی، مبارزه علیه تروریسم و تأمین صلح و ثبات، گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجارتی دوجانبه و منطقه‌یی گفت‌وگو کردند.
در این دیدار دوطرف بر تداوم توسعه‌ی مناسبات و تحکیم روابط بیشتر میان افغانستان و چین تأکید کرده‌اند.
رییس‎جمهور چین ضمن تسلیت به‌خاطر رویدادهای اخیر در افغانستان تروریسم را دشمن مشترک برای منطقه و جهان دانسته است.
شی‌جین پینگ برگزاری نشست «پروسه کابل» را به دولت افغانستان تبریک گفته و افزوده نماینده چین در این نشست سهم فعال داشته است و دولت چین از این روند تحت رهبری دولت افغانستان حمایت می‌کند.
او همچنان حضور آقای غنی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای را مهم خوانده و گفته که چین می‌خواهد تعامل این سازمان با افغانستان افزایش یابد. او یادآور شده که دولت چین در مورد تقاضای عضویت دایمی افغانستان در این سازمان نظر مثبت دارد.
اعلام آماداگی چین از همکاری در تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان
شی‌جین پینگ همچنان در این دیدار گفته که چین آماده است که افغانستان را در زمینه‌ی تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی و فراهم‌آوری تجهیزات برای مبارزه مؤثر با تروریسم که تهدید جدی و بزرگ برای دو کشور مبدل شده است، همکاری کند.
آقای شی‌جین پینگ همچنان از تلاش‌های افغانستان در بخش‌های زیربنایی و توسعه‌یی از جمله؛ ایجاد مسکن، شبکه فایبر نوری و خط آهن که به گفته‌ی او می‎تواند باعث گسترش روابط به ویژه میان چین و افغانستان شود، حمایت کرده ‌است.
او با اشاره به همکاری میان دو کشور در چوکات طرح «یک کمرند یک راه» گفته چین علاقمند است، که روابط تجارتی و اقتصادی میان دو کشور از طریق احداث خط آهن، احداث بندها و تطبیق پروژه‌های برق، سرک‌ها و مسکن و همچنان صادرات اقلام خاص افغانی به بازار چین، گسترش یابد.
رییس‎جمهور غنی احداث خطوط آهن که کشورهای منطقه به ویژه چین را به ایران و دهلیز اقتصادی چین را به آسیای میانه – غرب آسیا از طریق افغانستان وصل می‌کند، برای هم‌گرایی منطقه‌یی به‌ویژه تقویت روابط ترانزیتی و تجارتی مؤثر دانسته است.
به گفته‎ی او، اکنون زمان توافق و اقدامات عملی در مورد پروژه‌های مشخص میان افغانستان و چین فرا رسیده است.


چین آماده است نشست سه‌جانبه میان افغانستان، چین و پاکستان را راه اندازی کند
از سوی دیگر رییس‌جمهور چین گفته که از پروسه صلح به رهبری دولت افغانستان و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند و آماده است نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین را راه اندازی کند.
آقای پینگ موافقت کرده که دو کشور باید تماس و مشوره‌ها را در عرصه‌های همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در سطوح دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه تقویت بخشند. او این تماس‌ها و مشوره‌ها را برای امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی منطقه و نیز ایجاد و تحکیم اعتماد و همکاری‌های عملی، ضروری خوانده است.
او همچنان گفته که افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم جهانی قراردارد و باید هماهنگی و همکاری بیشتر منطقه‌یی و بین‌المللی به‌هدف نابودی و مبارزه با تروریسم شکل گیرد.
رییس‌جمهور غنی با اشاره به خطر تروریسم در منطقه گفته که این پدیده خطر مشترک برای همه کشورهای منطقه و جهان است و نیاز است که علیه همه گروه‌های تروریستی بدون تفکیک خوب و بد مبارزه مشترک و جدی صورت گیرد.
آقای غنی تأکید کرده که اکنون بیست گروه تروریستی افغانستان را مورد هدف قرارداده‎اند که اهداف اصلی آن‌ها طرح و انجام حملات تروریستی علیه کشورهای منطقه به‌شمول چین می‌باشد.
او یادآور شده که اکنون تهدید و خطر مشترک تروریسم در مقابل تمامی کشورهای منطقه به‌شمول افغانستان و چین شکل جدیدی به‌خود گرفته و به این جهت لازم است که کشورهای منطقه در قسمت مهار و نابودی تروریسم براساس یک استراتیژی واحد، اقدامات عاجل و عملی را روی دست گیرند.
آقای غنی افزوده افغانستان در گذشته اراده‌ی واضح برای تأمین صلح داشته است و اکنون نیز آماده‌ی مصالحه با طالبان و صلح با پاکستان است که این موضوع در نشست «پروسۀ کابل: نیز مطرح شد. به گفته‌ی او، در این زمینه تعهد قوی و همکاری منطقه لازم است.
رؤسای جمهور دو کشور توافق کرده‌اند تا در خصوص مسایل عمده در سطح دو جانبه و منطقه، تماس‌های نزدیک خویش را تداوم و حفظ نمایند.
امضای دو تفاهم‌نامه‌ی همکاری
همچنان در این دیدار دو تفاهم‌نامه‌ی همکاری در عرصه‎های احداث خط آهن شیرخان بندر – هرات و تطبیق پروژه‎‎ی برق روی حوزه‌ی آب کابل- کنر از سوی مقام‌ها‌ی دو کشور امضا شد.
براساس این تفاهم‌نامه‌ها کار مطالعات امکان‌سنجی و تهیه طرح تطبیق خط آهن شیرخان بندر- هرات در ۱۲ ماه از سوی کمپنی چینایی انجام می‌شود. هزینه‌ی کار مطالعات و امکان‌سنجی از سوی شرکت چینی امضا کننده‌ی قراراداد پرداخت می‌شود.
در خبرنامه‌ی ارگ آمده که همچنان قرار است طبق این تفاهم‌نامه کار امکان‌سنجی و طرح تطبیق پروژه‌ی برق روی حوزه‌ی آب کابل – کنر از سوی این کمپنی اجرا و در مدت شش ماه تکمیل شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *