پرتاپ کفش به‌سوی حکمتیار؛ اولین سفر حکمتیار با یک جنجال پایان یافت

زهرا جویا
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پس از پیوستن به پروسه‌ی صلح نخستین سفر ولایتی خود را از ولایت هرات آغاز کرد.
به تاریخ 28 ماه سنبله، آقای حکمتیار به ولایت هرات رفت، سخن‌گوی این حزب می‌گوید که وی به دعوت شماری از بزرگان قومی ولایت هرات به آن‌جا سفر کرده است.
حشمت‌الله ارشد، سخن‌گوی حزب اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که آقای حکمتیار با اقشار مختلف مردم هرات اعم از مجاهدین، علما و مسئولان اداره‌ی محلی هرات دیدار کرده است.
اما برخلاف همه‌ی گزارش‌هایی که هواداران حزب اسلامی از استقبال گسترده‌ی مردم ولایت هرات از آقای حکمتیار در هرات منتشر کردند، روز جمعه( ۳۱ سنبله) در مراسم خطبه‌ی نماز جمعه در مسجد جامع هرات یک نفر از اشتراک‌کنندگان در هنگام سخنرانی گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی با پرتاب کفش به‌سوی او این مراسم را به‌هم ریخت و اقامه‌ی نماز جمعه را مختل کرد.
تصاویر و ویدیو‌هایی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که شخصی از صف چهارم یا پنجم بوت‌هایش را به‌سوی حکمتیار پرتاب کرده و یک لنگه کفش او به آقای حکمتیار اصابت کرده است.
براساس اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی به‌نشر رسیده نام شخصی که کفش خود را به سمت آقای حکمتیار پرتاب کرده بود، عبدالواحد دادشانی است که از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه هرات فارغ شده است.
این جوان پس از آن از سوی نیروهای امنیت ملی ولایت هرات بازداشت شده و اکنون در قید این اداره به‌سر می‌برد.
شاهدان عینی گفتند پس از آن‌که این شخص کفش‌هایش را به‌سوی آقای حکمتیار پرتاب کرد، بسیاری از مردمانی که درآن مراسم حضور داشتند با محتمل دانستن حمله‌ی انتحاری، مسجد را ترک کردند و این مراسم به‌هم ریخت.
اما سخن‌گوی حزب اسلامی گفت که مراسم پس از آن رویداد جریان داشت و آقای حکمتیار به سخنرانی‌اش ادامه داد.
این صحنه‌ی اعتراضی یک جوان هراتی واکنش گسترده‌ی کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت و بیشتر کاربران به او عنوان قهرمانی داده‌اند و از اعتراض او دفاع کردند اما شماری نیز این برخوردش را مورد نقد قرار داده‌اند.
حکومت افغانستان به‌صورت رسمی در این خصوص واکنشی نشان نداده است اما مسئولان اداره‌ی محلی هرات می‌گویند که با این شخص برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات در گفت‌وگو با اطلاعات روز گفت که این جوان هنگام پرتاب کفش به‌سوی آقای حکتمیار از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
او افزودکه نیروهای امنیت ملی وظیفه دارند که به‌صورت همه‌جانبه امنیت مساجد و تجمع مردم را تامین کنند و در صورتی که به یکی از بزرگان یا رهبران حمله صورت می‌گیرد عامل و یا عاملین آن از سوی نیروهای امنیتی در گذشته بازداشت شده ودر آینده نیز با آن‌ها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
آقای فرهاد گفت که شخص معترض از سوی نیروهای امنیتی لت‌وکوب نشده است.
حزب اسلامی در واکنش به برخورد این جوان هراتی با آقای حکمتیار می‌گوید که عکس‌العمل او خلاف ارزش‌های انسانی بود که به‌دستور شماری از حلقات« مزدور» کشورهای بیرونی چنین کرده است.
او هرچند از گروه یا حلقات مشخصی نام‌ نبرد اما گفت که حلقات «جنگ‌افروز وانحصارگران قدرت» از ابتدای تاسیس حزب اسلامی به‌رهبری آقای حکمتیار تاکنون با این حزب مشکل داشته و در پی دسیسه هستند.
به گفته‌ی وی این حلقات نمی‌خواهند حضور آقای حکمتیار را در صحنه‌های گرم سیاسی بیبنند و همواره به‌واسطه‌ی کشورهای بیگانه دست به چنین عمل‌های «بزدلانه»یی می‌زنند.
ارشد تاکید کرد که عمل آن شخص واکنش همه‌ی نمازگذاران را برانگیخت و مردم مصمم بودند که او را مورد لت‌وکوب قرار بدهند اما محافظان آقای حکمتیار آن جوان معترض را از چنگ مردم خشمگین نجات داده و به امنیت ملی هرات تسلیم کرده‌اند.
اما تصاویری که از این شخص متعرض از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود نشان می‌دهد که او لت‌وکوب شده است.
آقای ارشد می‌گوید که براساس اطلاعات حزب اسلامی این جوان از افراد مربوط به محمد اسماعیل خان، از فرماندهان جهادی در غرب کشور است.
به گفته‌ی وی آقای اسماعیل خان در تلاش رهایی این جوان از اداره‌ی امنیت ملی هرات است.
ارشد افزود که آقای حکمتیار این جوان را عفو کرده است اما نیروهای امنیتی موظف هستند که در این مورد تحقیقات همه‌جانبه‌ی‌شان را انجام بدهند تا مشخص شود که هدف این جوان از پرتاب کفش به‌سوی رهبر حزب اسلامی چه بوده.
از سوی دیگر، به‌دنبال ورود حکمتیار به هرات، شماری از فعالان مدنی و مخالفان او دست به تظاهرات زدند و شعارهایی بر ضد او را سر می‌دادند. معترضان او را متهم به «تفرقه‌افگنی» در کشور کرده‌اند.

گلبدین حکمتیار رهبری حزب اسلامی و یکی از گروه‌های مسلح تندرو در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی در افغانستان بود.
او در پانزده سال گذشته همواره در مخالفت با حکومت افغانستان به سر می‌برد و نام او در فهرست سیاه سازمان ملل قرار داشت و به تازه‌گی و چند ماه قبل دست از مخالفت برداشت و به پروسه‌ی صلح پیوست.
آقای حکمتیار در افکاراکثریت مردم افغانستان عنوان نماد یکی از خشن ترین جنگ سالاران در این دوره شناخته می شود و از سوی نهادهای مدافع حقوق بشری به مشارکت در جنایات جنگی متهم است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *