شهرداری کابل؛ کانکریت‌ریزی 350 کیلومتر جاده‌ی شهری

چهارده ماه از رهبری جدید شهرداری کابل می‌گذرد. مسئولان این اداره می‌گویند طی این مدت کاری کرده‌اند که در 15 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
به گفته‌ی جلیل سلطانی سخن‌گوی شهرداری کابل، رهبری جدید از همان روزهای نخستین آغازبه‌کارش، یک کارشیوه‌ و نقشه‌ی راه واضح و مدون ترتیب کرد. بر اساس این کارشیوه، تطبیق پروژه‌ها در نقاط مختلف شهر کابل اولویت‌بندی شده است.
آقای سلطانی افزود رهبری جدید شهرداری کابل در اقدامات نخستین‌اش تمام مشکلات شهر کابل را بررسی کرد و برای رفع آن راه‌های حل سنجید؛ این اقدام‌ها شامل سه بخش می‌شود: حکومت‌داری خوب، خدمات شهری و زیربناهای شهری.
شهرداری کابل در طول چهارده ماه گذشته توانسته بیش از 350 کیلومتر کوچه و جاده‌های کم‌عرض در کابل را کانکریت‌ریزی کند. مسئولان شهرداری می‌گویند این رقم در 15 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

ساخت زیربناهای شهری
شهرداری کابل مدعی است که در مدت 14 ماه گذشته در بخش ساخت زیربناها و سرکسازی شهرداری کابل کاری کرده است که در 15 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
به‌سازی گذرهای شهر کابل که شامل کانکریت‌ریزی کوچه‌ها می‌شود در سال 1396 به‌صورت گسترده‌ آغاز شد. طی این مدت بیش از 350 کیلومتر کوچه پخته شده که در تاریخ شهرداری بی‌سابقه گفته شده است.
جلیل سلطانی با اشاره به کار ساخت هشت سرکی که در سال 1396 روی دست گرفته شده است نیز گفت، این سرک‌ها باآن‌که قرار بود سال‌های گذشته ساخته شوند؛ اما بنا بر کم‌کاری و بی‌توجهی مسئولان ساخته نشدند.
سرک چهارراهی پروان سوم الی چهارراهی سرسبزی، سرک چهارراهی سرسبزی الی چهارراهی لب‌جر، سرک چهارراهی لب‌جر الی پنج‌صدفامیلی و سرک گولایی پارک الی خشت اختیف از پروژه‌هایی هستند که شهرداری کابل عملا روی آن‌ها کار می‌کند و کار کانالزسیون و آبروهای کناری آن 50درصد تکمیل شده است.
کار ساخت چهار سرک دیگر نیز در دستور کار است که هنوز در مرحله‌ی تدارکاتی قرار دارند؛ این سرک‌ها عبارت‌اند از: سرک چهارراهی تایمنی الی مسیر شهرک پولیس تا قلعه‌ی نجارها، سرک بالای قلعه‌ی زمان‌خان الی ارازن‌قیمت.
برخی ساحات کابل اما تاکنون آن‌طور که باید مورد توجه شهرداری قرار نگرفته است. دشت برچی نمونه‌یی از این دست ساحات است؛ ساحه‌ی وسیعی که طبق آمار پزشکان بدون مرز نزدیک به یک‌ونیم ملیون نفر را در خود جا داده است.
از بالا که به برچی نگاه کنید، منطقه‌‌ی وسیعی را با کوچه‌های پرپیچ‌وخم و خانه‌های جوروناجور که از وسط آن یک سرک چهل‌متره می‌گذرد می‌بینید. این سرک تنها شریان آمدوشد مردم از برچی به دیگر نقاط کابل است. در دو سوی آن دست‌فروشان با گذاشتن غرفه‌ها و کراچی‌های خرد و بزرگ بساط کاسبی پهن کرده‌اند. بیش از ۲۰ متر عرض این جاده را که شامل پیاده‌رو نیز می‌شود کراچی‌ها و غرفه‌ها در برگرفته‌اند. در موازات آن در فاصله‌‌ی سه کلیومتر به سمت شمال و جنوب آن سرک‌های کمپنی با عرض ۶۰ متر و سرکت عمومی شهرک امیدسبز قرار دارد. گفته می‌شود که اگر سرک برچی به سرک کمپنی وصل شود که یکی از اولویت‌ها در طرح به‌سازی است، مشکل ترافیک سنگین برچی رفع خواهد شد.
در مورد کار به‌سازی برچی که قرار بود در ماه‌های نخستین سال روان آغاز شود، از آقای سلطانی پرسیدم. او گفت که شهرداری برای منطقه‌ی برچی یک برنامه‌ی مستقل و مفصل در نظر گرفته است: «در رابطه به ساحه‌ی برچی یک برنامه‌ی بسیار مفصل و مستقل داریم. شما می‌دانید که ساخت جاده‌ها زمان‌بر است. می‌طلبد که نسخت امکان‌سنجی، ظرفیت‌سنجی، سروی و دیزان شود. خوش‌بختانه کارهای مقدماتی طرح به‌سازی برچی تمام شده است و کار عملی‌اش نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.»

حکومت‌داری خوب
سخن‌گوی شهرداری کابل می‌گوید در بخش اصلاحات اداری و حکومت‌داری خوب نیز شهرداری کابل کارهای زیادی کرده است. هشت پروسه‌ی خسته‌کننده‌ی اداری را توانسته الکترونیک و ساده‌سازی کند. طی‌مراحل کارهایی که قبلا ماه‌ها طول می‌کشید، اکنون به یک روز کاهش یافته است.
به‌عنوان نمونه و به‌قول آقای سلطانی طی‌مراحل اخذ جواز ساختمان که قبلا بیش از 200 مرحله را در برمی‌گرفت و مراجعین مکلف بودند به چندین جای مراجعه کنند، اکنون از یک مرجع واحد و در مدت‌زمان کوتاه انجام می‌شود: «متقاضی کسب جواز اعمار ساختمان می‌تواند به‌صورت آنلاین فورم‌ را خانه‌پری و جوازشان را در مدت‌زمان کوتاهی به‌دست بیاورد.»
سخن‌گوی شهرداری کابل مدعی است که عواید این اداره نیز در مدت چهارده ماهی که رهبری جدید مسئولیت را بر عهده گرفته است به‌گونه‌ی‌ بی‌سابقه‌یی افزایش یافته است: «عواید شهرداری خیلی بلند رفته است. قبلا 46 هزار متشبث در شهرداری کابل ثبت بود، اما پس از سروی که توسط رهبری جدید شهرداری انجام شد، تعداد متشبثانی که در شهر کابل فعالیت دارند به بیش از 110 هزار متشبث رسید. با این کار عواید شهرداری 133 درصد افزایش یافت.»
آقای سلطانی اضافه کرد که پرداخت مالیات اکنون از طریق بانک انجام می‌شود؛ بر خلاف گدشته که ماموران شهرداری از متشبثان شهر کابل پول فیزیکی می‌گرفتند. به گفته‌ی آقای سلطانی این امر سبب شده است که زمینه‌ی دست‌برد و اختلاس در عواید شهرداری منتفی شود.
آقای سلطانی خاطرنشان کرد که شهرداری با افزایش خدمات نسبت به سال‌های گذشته توانسته است 200 ملیون افغانی صرفه‌جویی کند که یک رقم بسیار بزرگ است.
وی افزود در دروازه‌های کابل نیز فساد وجود داشت. عواید دروازه‌های کابل که قبلا در بیست‌وچهار ساعت 2 صد الی 3 صد هزار افغانی بود پس از روی‌کار آمدن رهبری جدید با بررسی دقیق و همکاری گارنیزیون کابل، فساد کاهش یافت و عاید دروازه‌های کابل به 3 الی 4 میلیون افغانی افزایش یافت که یک رقم خیلی بزرگ و قابل توجه است.
او اضافه کرد که رهبری جدید شهرداری کابل، تاکنون نزدیک به 200 پرونده‌ی فساد اداری را نیز به نهادهای عدلی و قضایی کشور سپرده است: «رهبری جدید در پی کاهش و محو فساد از این اداره است.»

خدمات شهری
به‌قول آقای سلطانی، ظرفیت شهرداری کابل برای جمع‌آوری زباله‌ها که قبلا 27 درصد بود اکنون به 48 درصد افزایش یافته است.
سپردن کار جمع‌آوری زباله‌های پنج نقطه‌ی مهم شهر به سکتور خصوصی، و کارهایی از این‌دست سبب شده است که میزان جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر افزایش یابد.
سخن‌گوی شهرداری می‌گوید اقدامات جدیدی که قرار است روی دست گرفته شود، ظرفیت شهرداری در بخش جمع‌آوری زباله‌ها را از 49 درصد به 98 درصد افزایش خواهد داد: «قرار است 200 زباله‌دانی جدید، 90 عراده وسایط مختلف‌النوع و 150 عراده زرنج خریده شود. این اقدامات کمک می‌کند که ظرفیت شهرداری کابل در بخش جمع‌آوری زباله را 98 درصد افزایش می‌دهد.»
رهبری جدید شهرداری کابل از همان روزهای نخستین آغازبه‌کارش، در زمینه‌ی صحت محیطی نیز تدابیر جدی روی دست گرفت. سیستم تسخین حمام‌ها و شهرک‌های که مواد سوختی‌شان مضر و دودزا بود، تعویض و گازی شد.
سخن‌گوی شهرداری می‌گوید، شهرداری کابل در یک اقدام بی‌سابقه برای آگاهی عامه و به‌منظور بهبود چهره‌ی شهر قرار است تئاترهای خیابانی نیز برگزار کند: «تئاترهای خیابانی و دیگر برنامه‌های فرهنگی برای آگاهی عامه روی دست است. این اقدامات کمک می‌کنند که آگاهی عامه نسبت به بهبود چهره‌ی شهر افزایش یابد.»
آقای سلطانی گفت در بخش اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های شهرداری نیز کارهای جدی صورت گرفته است: «امروز کوچک‌ترین فعالیت‌ شهرداری کابل، روی سایت قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند به آن دست یابند و فعالیت‌های شهرداری را ارزیابی کنند.»

دیدگاه‌های شما
  1. پارسال کانکریت کوچه ها در برچی به شدت ادامه داشت ولی امسال که رو به ختم است اثری از آن کارها وجود ندارد. چیزی در این مورد میدانید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *