دو ماه آموزش فیلم‌سازی و ساخت بیش از ۳۰ فیلم کوتاه و بلند در بامیان

۴۰ دختر و پسر جوان، برای نخستین بار در ولایت بامیان دوره دو ماهه‌ی فیلم‌سازی را به شکل نظری و عملی آموزش دیدند و موفق به ساخت بیش از ۳۰ فیلم مستند و داستانی شدند.

این دوره آموزشی از سوی «اکادمی فیلم بامیان » و با همکاری اداره محلی این ولایت راه‌اندازی شد. جوانان در این برنامه، فیلم‌نامه نویسی، ساختار فیلم، فیلم برداری، ایدیت فیلم، نور پردازی، تحلیل و تجزیه فیلم، تدوین و بازاریابی فیلم را آموزش دیدند.

رحمن عالمی استاد و موئسس اکادمی فیلم بامیان، هدف از راه‌اندازی این دوره آموزشی در بامیان را شناسایی استعداد‌ها، ظرفیت‌سازی جوانان، رشد جوانان در بخش سینما و فیلم، ایجاد انگیزه و تشویق جوانان در بخش فیلم‌سازی عنوان کرد.

او گفت که برای تهیه فیلم‌های داستانی و مستند، بامیان بهترین و مناسبترین مکان است؛ اما تا اکنون در عرصه‌ی فیلم‌سازی توجه چندانی به این ولایت نشده است.

جوانان که در این دوره‌ی آموزشی شرکت کردند، می‌توانند فیلم‌های مستند و داستانی کوتاه و بلند بسازند. آنان از مسئولان اکادمی بامیان فیلم می‌خواهند که در آینده نیز برنامه‌های از این دست، برگزار کنند.

فیلم‌های مستند و داستانی که از سوی اشتراک‌کننده‌های این دوره‌ی آموزشی تهیه شده است، شامل فیلم‌های کوتاه و بلند می‌شود. «چارچی، مادر مجرد، شفای عاجل، روزی که دانشجو شدم، دمبوره، نابغه‌یی از دیار بودا، پیک، نامه به مادر بزرگ، بختی» از جمله فیلم‌های بلند است که طی این دو ماه ساخته شده است.

«یک گلاس چای، حلقه، شطرنج، سیب، رویای ممنوع، لاف زن، دختران نان آور، جوانان مجازی، کلوخی، کتاب آسمانی، کتابخانه، آموزش کمپیوتر به مادر، گله، لبخند، بچه های بازی گوش، خیالات، نمره، سلاح، نقاشی، لین تشکر، تعویز، مقایسه، راز ممنوع، آرزو و کفش ها» از جمله فیلم‌های کوتاهی‌ست که در این مدت ساخته شده است.

این فیلم‌ها توسط شاگردان و با همکاری تخنیکی و مالی بامیان فیلم اکادمی ساخته شده که اکثر اشتراک کننده‌های این دوره یا در بازی‌گر بوده‌اند و یا به نحوی در ساخت فیلم نقش داشته‌اند.

نجیب الله رها یکی از اشتراک کننده‌های این دوره‌ی آموزشی گفت: «این دروه آموزشی فیلم‌سازی برای ما خیلی مفید و موثر تمام شده است؛ امید است که در آینده نیز برنامه‌های عالی در سطح کلان و ملی برگزار گردد.»
از سویی هم، مسئولان حکومتی، ایجاد مرکزی بنام بامیان فیلم در ولایت بامیان را یک نیاز می‌دانند و می‌گویند که هزاران سوژه در مناطق مختلف بامیان وجود دارد که هنوز به آن توجه نشده است.

محمد طاهر زهیر والی ولایت بامیان گفت اداره محلی بامیان از برنامه‌های فرهنگی و هنری در این ولایت حمایت می‌کند.

اسحق اکرمی هماهنگ کننده‌ی آکادمی بامیان فیلم می‌گوید، اکثر فیلم‌های که تهیه شده است، از زندگی مردم بامیان، رسم و رواج‌های مناطق مرکزی، ساحات تاریخی و باستانی، بخش زراعت، صحت و محیط زیست حکایت می‌کنند.

او می گوید که قرار است جشنواره‌یی نیز در بامیان برگزار شود که ۲۰ فیلم کوتاه مستند و داستانی که توسط هنرمندان آکادمی فیلم بامیان تهیه شده در آن نامزد خواهد بود. به قول آقای اکرمی از میان ۲۰ فیلم کوتاهی که در این جشنواره نامزد است، ۳ فیلم به عنوان فیلم‌های برتر انتخاب می‌شود.

بامیان یگانه ولایتی امن در سطح افغانستان است که پسران و دختران جوان به صورت آزادانه می‌توانند در فعالیت‌های فرهنگی و هنری سهم بگیرند.