از عملیات تصفیوی در میدان وردک تا کشته شدن نزدیک به 500 تروریست در یک هفته

در ماه‌های پسین کابل هر هفته دست‌کم یک حمله‌ی انتحاری را شاهد بود؛ اما پس از چندین ماه هفته‌یی که گذشت، اولین هفته‌یی بود که هیچ انفجاری کابل را تکان نداد.
این بار اما در جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار، حمله‌ی انتحاری جان 6 تن را گرفت و 8 تن دیگر را زخمی کرد. این حمله بعد از ظهر پنج‌شنبه 2 قوس در ناحیه‌ی اول شهر جلال‌آباد در مقابل خانه‌ی شیخ اکرم از فرماندهان اسبق پولیس محلی رخ داد، اما آسیبی به این فرمانده نرسید. عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار به رسانه‌ها گفت که این انفجار همزمان با برپایی یک گردهمایی که در منزل شیخ اکرم به حمایت از او برگزار شده بود، رخ داد. مسوولیت این روداد را تا اکنون کسی یا گروهی به عهده نگرفته است.
یک روز پیش‌تر از این رویداد به روز چهارشنبه اول قوس، در ولایت شمالی بلخ در انفجار یک ماین مقناطیسی یک تن کشته شد. رسانه‌های محلی گزارش دادند که انفجار ناشی از ماین مقناطیسی بوده که در یک موتر کارگذاری شده بود. به گزارش رسانه‌های محلی شخص کشته‌شده یک راننده‌ی موتر بوده و برعلاوه‌ی او یک تن دیگر زخمی شده است.
دو هفته قبل نیز شهر مزار شریف شاهد یک انفجار انتحاری بود. در آن انفجار که در مقابل رستورانت منصور واقع در منطقه‌ی دروازه‌ی شادیان در ناحیه‌ی اول شهر مزار شریف رخ داد، حاجی عبدالغنی یک فرمانده پیشین جهادی مربوط حزب جمعیت اسلامی کشته شد. مسوولیت این رویداد را کسی به عهده نگرفت.
در همین حال ریاست عمومی امنیت ملی از کشف یک مخفیگاه ماین و واسکت‌های انتحاری شبکه‌ی حقانی در کابل خبر داد. ریاست عمومی امنیت ملی شنبه 27 عقرب با نشر خبرنامه‌یی گفت که این مخفیگاه مربوط شبکه‌ی حقانی در شهر کابل بوده و طی یک عملیات خاص، از ساحه‌ی واصل‌آباد واقع ناحیه‌‌ی هفتم شهر کابل کشف شده است. بر بنیاد خبرنامه از این مخفیگاه 10 حلقه ماین مقناطیسی فعال با 10 سیت موبایل، یک جلیقه‌ی انتحاری، یک میل تفنگچه و مقدار سه کیلوگرام مواد انفجاری به‌دست آمده است. خبرنامه افزوده که شبکه‌ی حقانی قصد داشته که از مواد پنهان شده در این مخفیگاه برای حملات هراس‌افگنانه در شهر کابل استفاده کند.
در سوی دیگر وزارت دفاع ملی هر روز با نشر اعلامیه‌یی عملیات‌هایی که در سراسر کشور راه‌اندازی می‌کند را روی وبسایت خود قرار می‌دهد. براساس اطلاعاتی که در وبسایت وزارت دفاع ملی درج شده است، نیروهای امنیتی افغان ظرف یک هفته‌ی گذشته (از 27 عقرب الی 3 قوس) با راه‌اندازی 102 عملیات تصفیوی و 116 عملیات خاص در 21 ولایت افغانستان 486 تروریست را کشته و 169 تن دیگر را زخمی کرده‌اند؛ در میان کشته شده‌ها 68 جنگجوی گروه داعش نیز شامل هستند. نیز طی این مدت 33 تن را دستیگر کرده‌اند.
در یک هفته‌ی گذشته تمرکز عملیات‌های نیروهای امنیتی بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، کنر، کاپیسا، غزنی، پکتیا، پکتیکا، کندهار، ارزگان، زابل، فراه، جوزجان، فاریاب، هلمند، میدان وردک، کندز، ارزگان، هرات، بلخ، بغلان، بادغیس و نیمروز بوده است.
عمده‌ترین عملیات‌هایی که نیروهای امنیتی در یک هفته‌ی گذشته انجام داده‌اند
آغاز عملیات تصفیوی و کشته شدن ۱۷ طالب در میدان وردک
در نخستین روز عملیات تصفیوی زمستانی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در ولایت میدان وردک 16 جنگجوی طالب به‌شمول سه فرمانده این گروه به‌نام‌های قاری یوسف، قاری مصطفی و قاری فرید کشته و سه جنگجوی دیگر طالب زخمی شدند. بر اساس خبرنامه‌ی منتشر شده توسط دفتر رسانه‌یی فرماندهی پولیس ولایت میدان وردک در این عملیات ۱۰ قریه از وجود طالبان پاک‌سازی شده است و عملیات در قریه‌های علی‌خیل، زیمنی، زیولات، اسماعیل‌خیل، محمدنور‌خیل و دره‌ی کهنه‌ خمار جریان دارد.
براساس خبرنامه این عملیات توسط پولیس ملی، اردوی ملی، قطعه‌ی خاص و کماندوهای کشور انجام می‌شود.
21 عضو ارشد شبکه‌ی حقانی در ولایت میدان وردک کشته شدند
در نتیجه‌ی عملیات ویژه‌ی قطعات خاص ریاست امینت ملی بر یک مرکز بزرگ تروریستی مربوط شبکه‌ی حقانی در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک پنج تن از فرماندهان مهم این شبکه کشته و سه تن دیگر بازداشت شدند. ریاست عمومی امینت ملی با نشر خبرنامه‌یی گفت که این عملیات به روز پنج شنبه 2 قوس راه‌اندزی شد و پنج فرمانده شبکه‌ی حقانی به‌نام‌های قاری حمیدالله به اسم مستعار قریشی، قاری ندرت، قاری نصرت‌الله، مولوی غلام و قاری حمزه کشته شدند. خبرنامه افزوده که برعلاوه‌ی این پنج تن، 16 جنگجوی این شبکه نیز کشته شده‌اند. براساس خبرنامه در این عملیات یک قرارگاه اصلی این شبکه نیز تخریب شده است.
آغاز عملیات مشترک نیروهای افغان و ناتو برای محو مراکز پروسس مواد مخدر
نخستین عملیات برای محو منابع پروسس مواد مخدر یک شنبه شب 28 عقرب در ولایت هلمند راه‌اندازی شد. ارگ ریاست‌جمهوری با نشرخبرنامه‌یی گفت که جنگ کنونی، جنگ مواد مخدر است و مواد مخدر منبع اساسی تمویل طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی است.
براساس خبرنامه‌ی ارگ، تمرکز عمده‌ی این عملیات در مرحله‌ی نخست، ولایت هلمند به‌ویژه ولسوالی سنگین، موسی‌قلعه، کجکی و نوزاد است. حکومت تاکید کرد که کمپاین محو مواد مخدر با راه‌اندازی این عملیات‌ها یکی از اهداف استراتژیک حکومت افغانستان است.
پنج عضو خانواده‌ی یک قوماندان طالبان در یک حمله‌ی هوایی در کاپیسا کشته شدند
در نتیجه‎ی حمله‌ی هوایی قطعات خاص بر خانه‌ی‌ یک فرمانده گروه طالبان در ساحه‌ی «افغانیه» ولسوالی نجراب این ولایت پنج تن به‌شمول دو زن و سه کودک کشته شدند.
به‌نقل از خبرگزاری پژواک خواجه ساپی، فرمانده پولیس محلی در ساحه‌ی افغانیه گفته است که این حمله در حالی صورت گرفت نیروهای کماندو به طالبان هشدار داده بودند که تسلیم شوند، اما آنان مقاومت کردند و در نتیجه پنج عضو خانواده‌ی یک فرمانده طالبان کشته شدند. آقای ساپی افزوده: «حمله بر منزل مولوی مالک فرمانده گروه طالبان انجام شد. شب گذشته منزل او تحت محاصره‌ی قطعات خاص کماندو قرار داشت. نیروهای کماندو از طریق بلندگو صدا می‌کردند که تسلیم شوید، اما مخالفان مسلح به بام‌های خانه‌ها بالا شدند و با نیروهای کماندو می‌جنگیدند که در نتیجه‌ی حمله‌ی هوایی سه کودک و دو زن در خانه‌ی این قومندان کشته شدند.»
به گفته‌ی آقای ساپی فرمانده مالک به کشتن 10 تن از پولیس محلی در نجراب و دست داشتن در بعضی حملات تروریستی متهم است.
عزیزالرحمن تواب، معاون والی کاپیسا نیز این رویداد را تایید کرده اما گفته که در مورد تلفات جزئیاتی در دست ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *