قطع برق کابل؛ مسئولان به مجلس فراخوانده شدند

اطلاعات روز: قطع دوام‌داری برق در کابل در آستانه‌ی فصل زمستان، پایی معین وزارت آب و مسئولان شرکت برشنا را به مجلس نمایندگان کشاند.
محمد گل خُلمی معین وزارت آب، ننگیالی میاخیل و خالص ستانکزی معینان شرکت برشنا و مجیب الرحمان مومن، رییس برق کابل در رابطه به قطع دوام‌دار برق در پایتخت در نشست امروز( چهارشنبه، 8 قوس) مجلس نمایندگان استجواب شدند.
قطع دوام‌دار برق در شهر کابل، اضافه ستانی صرفیه‌ی برق و چگونه‌گی رسیدن به خودکفایی از نگاه تولید برق در داخل کشور از دلایل استجواب این مسئولان اعلام شد.
مجیب الرحمان مومن، رییس برشنای کابل گفت که ظرفیت تولید برق در کابل در یک حد است اما، تقاضا در این شهر همه روزه افزایش می‌یابد و به همین خاطر این شرکت توان تامین برق را ندارد.
آقای مومن افزود که شرکت برشنای کابل در تلاش است تا در کوتاه مدت با استفاده از ایجاد دستگاه‌های تولید برق خورشیدی بر فراز ساختمان‌ها و نصب ماشین‌های دیزلی مدت قطع برق را از 12 ساعت در شبانه روزی به 4 الی 6 ساعت در شهر کابل پایین بیاورد.
مسئولان شرکت برشنا گفتند که پروژه‌ی انتقال برق 500 کیلو ولت ترکمتستان یکی از پروژه های است که برای حل قطع برق کابل درنظر گرفته شده و این پروژه تا آخر سال 2018 میلادی به پایان می‌رسد.
ننگیالی میاخیل، معاون عملیاتی شرکت برشنا در رابطه به حل مشکل قطع برق در کابل گفت که این شرکت پروژه‌های را در میان مدت زیر دست دارد که اکثر آن تا 2018 به پایان خواهد رسید.
خالص ستانکزی، معاون تجارتی شرکت برشنا نیز در مورد صرفیه‌های برق در کشور گفت که حد اوسط قیمت برق با در نظرداشت تمامی مصارف به 7 افغانی هر کیلو وات تمام می شود؛ اما شرکت برشنا برای خانه های رهایشی 2 افغانی هرکیلو وات توزیع می‌کند که کاملاً به ضرر این شرکت است.
آقای ستانکزی افزود که شرکت برشنا این خسارت را از افزایش مصرف بالاتر از 100 کیلیوات می کشد.
او هم‌چنین در مورد قرضدارهای شرکت برشنا صحبت کرد و گفت که هم اکنون نیز سالانه 2.5 میلیارد افغانی به طلب‌های این شرکت افزده می شود.
معاون تجارتی شرکت برشنا گفت که این شرکت به حمایت حکومت، تدابیری را در پیش گرفته تا کسانی که قرضداری‌های شان از یک میلیون بیشتر شود، شخص ممنوع الخروج اعلام شده و نیز در انتخابات های بعدی تا زمانی پرداخت قرض، خود را نامزد کرده نمی توانند.
هم اکنون بسیاری از زورمندان و نهادهای دولتی در کشور بیشتر از 3 میلیاردافغانی از بابت صرفیه‌ی برق از شرکت برشنا قرضدار اند.
مسئولان شرکت برشنا می گویند که در یک سال گذشته تنها 500 میلیون افغانی این پول را توانسته جمع آوری کند.
از سوی دیگر، محمد گل خُلمی معین و سرپرست وزارت آب و انرژی کشور گفت برای رسیدن به خودکفایی برق چندین راه عملی زیرکار است.
به گفته‌ی او، برای رسیدن به خودکفایی، ساخت بند برق بالای دریای کنر و دریای کوکچه زیر کاراند و سروی ابتدایی این سدها به اعلان گذاشته شده است.
او افزود، برای ساخت بندهای برق در کشور شرکت‌های بزرگ خارجی علاقه‌مندی نشان داده اند.
این در حالی است که افغانستان ظرفیت تولید 23 میگاوات برق را دارد در حالی که نیاز کل کشور با حدود 4هزار میگاوات برق برآورده می شود.