لیمه شینواری سومین ستاره‌ی معارف کابل شد

زهرا جویا
تا چند سال پیش زنان و دختران در مکاتب و دانشگاه‌ها حضور اندکی داشتند. بسیاری از دختران نوجوان بزرگ‌ترین آرزوی‌شان رفتن به مکتب و ادامه‌ی تحصیل بود. سال‌ها پس از سقوط طالبان، اینک دختران یکی به‌دنبال دیگری راه‌های موفقیت را طی می‌کنند و تصور عمومی از زنان را به‌صراحت به چالش می‌کشند. لیمه یکی از آن‌هاست.
لیمه شینواری دانش‌آموزی است که به‌تاز‌گی در آزمون رقابتی در میان 150 هزار شرکت‌کننده، توانسته ستاره‌ی معارف شود.
لیمه شینواری، دانش‌آموز صنف یازدهم در یکی از مکتب‌های شهر کابل است که توانست از میان 150هزار دانش‌آموز در پروسه‌ی ستاره‌ی معارف افغانستان، مقام سوم را به‌دست آورد.
وزارت معارف شنبه‌ هفته‌ی گذشته (11 قوس) برنامه‌ی گزینش ستاره‌های معارف را برگزار کردکه در آن سه بهترین دانش‌آموز سال انتخاب شدند. در میان‌ برگزیدگان، یک پسر و دو دختر حضور داشتند.
این امتحان رقابتی همه‌ساله میان دانش‌آموزان صنف یازدهم مکتب‌های شهرکابل برگزار می‌شود.
لیمه در زندگی‌اش به‌گفته‌ی خودش، دو خاطره‌ی بسیار قشنگ دارد. اولین خاطره‎‌یی که هنوز لیمه از آن به خوشی یاد می‌کند، اول نمره شدنش در صنف پنجم مکتب است. او به‌یاد می‌آورد که «زمانی‌که در درجه/رتبه‌ی برتر قرار نداشت و نمی‌خواست که با هم‌صنفی‌هایش به رقابت بپردازد، اما در آزمون چهارونیم ماهه‌ی مکتب که به‌باور خودش کار دشواری بود، اول نمره شد. پس از آن تصمیم گرفت که تا زمان فراغت از مکتب این جایگاه را برایش حفظ کند.»
دومین خاطره‌ی او ستاره شدن در معارف است، جایگاهی که اکنون بیشتر از هر زمان دیگر برای ادامه‌ی تحصیل برایش انگیزه می‌دهد.
لیمه به گفته‌ی خودش این مقام را به آسانی به‌دست نیاورده است. او 16 مرحله آزمون رقابتی را در مکتب، در حوزه‌های تعلیمی و ریاست معارف شهر کابل سپری کرده و سرانجام توانست مقام سوم را از آن خود کند.
لیمه در منطقه‌ی قصبه در شمال شهر کابل زندگی می‌کند، شانزده سال سن دارد و با آرزوهای بلند برای آینده‌‌یی روشن‌تر از امروز کار می‌کند.
او گفت که از صنف اول مکتب تاکنون در مکتب عبدالاحمد جاوید درس خوانده و از صنف پنجم تاکنون، در صنف خود مقام نخست را دارد.
لیمه می‌گوید وقتی در آزمون رقابتی ستاره‌ی معارف شرکت کرد، تصور نمی‌کرد که بتواند برنده‌ی مقام سوم شود، زیرا به گفته‌ی او از میان 150هزار دانش‌آموز مقام سوم گرفتن کاری آسانی نبود.
او گفت که برای شرکت در آزمون رقابتی ستاره‌ی معارف، زمستان سال گذشته آمادگی گرفته بود و درس‌هایش را خوانده بود، ورنه شاید در این پروسه انتخاب نمی‌شد.
این دانش‌آموز می‌گوید هنگامی که او ‌به‌عنوان ستاره‌ی معارف انتخاب شد، مصروف سپری کردن امتحان‌های سالانه‌اش بود و از مدیر مکتب‌اش شنید که ستاره‌‎ی معارف شده است.
او گفت: «‌اکنون همه‌ی استادانم و خانواده‌ام به من افتخار می‌کنند.»
لیمه شاید نسبت به هم‎‌سن وسالان‌اش، در زمینه‌ی آموزش در وضعیت بهتری قرار داشته باشد، زیرا به گفته‌ی خودش پدر و مادرش همیشه او را حمایت می‌کنند و برای رفتن به مکتب و فراگیری علم و دانش او را تشویق می‌کنند و امکانات لازم را برایش فراهم کرده‌اند.
او گفت:« وقتی ستاره معارف انتخاب شدم، بسیار احساس خوشحالی به من دست داده بود، اصلاً تصور کردن‌اش سخت بود.»
این دانش‌آموز به قول خودش به یک ستاره‌ شدن در معارف افغانستان اکتفا نمی‌کند، بلکه برای سپری کردن موفقانه‌ی آزمون کنکور نیز از همین حالا تصمیم گرفته است.
لیمه اکنون برای سپری کردن آزمون کنکور آمادگی می‌گیرد و برای رفتن به دانشگاه و رشته‌ی دلخواه‌اش تلاش و در کورس‌های آموزشی زمستانی شرکت میکند.
او فرزند چهارم خانواده‌اش است و به همین دلیل که مسئولیت‌هایش نسبت به خواهر و برادر کلان‌‌اش کمتر است، بیشتر درس می‌خواند و به قول خودش« نمی‌گذارد فرصتی را که در اختیار دارد، هدر بدهد.»
لیمه از دوستان و هم‌صنفی‌هایش می‌خواهد، در شرایطی که درس خواندن برای دختران کاری دشواری است، از فرصت استفاده کنند و مثل او با یک برنامه‌ریزی دقیق برای آینده‌ی شان کار کنند و زحمت بکشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *