طرح ۳۰۰ میلیون دالری آمریکا برای حمایت از اقتصاد افغانستان

آمریکا قرار است طرح جدیدی را به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر برای حمایت از اقتصاد افغانستان روی دست بگیرد. بخش اول این طرح شامل ۷۷ میلیون دالر است که هدف آن افزایش توانایی تجاری و مالی افغانستان برای راه یافتن کشور به سازمان تجارت جهانی در اواخر امسال خوانده شده است.
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این طرح از سوی اداره‌ی توسعه‌ی بین‌المللی آمریکا در افغانستان عملی خواهد شد. یک مقام وزارت خارجه‌ی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است: «تحقیقات نشان داده که اگر کشورهای مثل افغانستان اصلاحات قانون‌گذاری برای عضویت در سازمان تجارت جهانی را عملی سازند، تولیدات ناخالص داخلی آن‌ها در جریان ۵ سال، ۲۰ درصد رشد خواهد کرد».
این برنامه معاملات تجاری افغانستان با کشورهای آسیای میانه و هند را حمایت خواهد کرد و به دولت افغانستان کمک خواهد کرد تا درآمد خود را از طریق جمع‌آوری مالیات بر ارزش افزوده، بالا ببرد. بخش دوم این طرح شامل مصرف ۹۲ میلیون دالر روی توسعه‌ی نیروی کار ماهر در افغانستان است که از طریق ایجاد همکاری میان دانشگا‌ه‌های آمریکا و ده دانشگاه افغانستان صورت خواهد گرفت. این برنامه از اول جنوری امسال آغاز شده است.
بخش سوم این طرح شامل ۱۲۰ میلیون دالر برای حمایت از کشاورزی در افغانستان در زمینه‌ی تولید غله، تقویت دام‌داری و افزایش امنیت غذایی است. یک مقام وزارت خارجه‌ی آمریکا گفته است: «در کنار دیگر مزایا، این طرح زمینه‌ی دسترسی حدود ۴۰۰ هزار کشاورز به فن‌آوری و بازاریابی را فراهم می‌کند و انتظار می‌رود که تولید غله را تا ۲۰ درصد افزایش دهد».
آمریکا در زمانی این طرح را اعلام می‌کند که قرار است تا پایان امسال نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند و نگرانی‌هایی وجود دارند که کاهش کمک‌ها موجب بدتر شدن وضعیت اقتصادی در افغانستان شود. اخیرا کنگره‌ی آمریکا کمک‌های توسعه‌ای این کشور به افغانستان را تا ۵۰ درصد کاهش داد و انجام کمک‌های بیش‌تر به افغانستان را به امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی منوط کرده ‌است.
موافقت‌نامه‌ی امنیتی سندی است که به شماری از نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد تا پس از پایان مأموریت رزمی ناتو در افغانستان در پایان امسال، در افغانستان باقی بمانند. روز یک‌شنبه وزیر خارجه‌ی آلمان نیز در دیدارش از کابل اعلام کرد که ادامه کمک‌های آلمان به افغانستان به امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی این کشور با آمریکا وابسته است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *