استقبال مجلس سنا از اظهارات ترمپ در مورد پاکستان و تأکید بر قطع کمک‌ها

اطلاعات روز: مجلس سنای افغانستان از اظهارات تازه‌ی دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا در مورد فریبکاری پاکستان در امر مبارزه با تروریسم، استقبال کرده و تأکید دارد که امریکا کمک‌هایش به پاکستان را عملاً قطع کند.
مجلس سنا از امریکا خواست که اظهارات آقای ترمپ را منحیث موقف رسمی دولت خود بپذیرد و عملاً بر پاکستان فشار وارد کند تا دست از حمایت تروریسم بردارد.
رییس‌جمهور امریکا روز دوشنبه در تویتر خود نوشت که پاکستان در 15 سال گذشته در مورد مبارزه با تروریسم به امریکا دروغ گفته است.
ترمپ تویت کرد: «ایالات متحده در ۱۵ سال گذشته، به گونه‌ی احمقانه بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان داده است، اما پاکستانی‌ها به غیر از دروغ، فریب و احمق پنداشتن رهبران امریکا، چیزی دیگری به ایالات متحده امریکا نداده است. پاکستانیان به هراس‌افگنانی‌ که ما در افغانستان به دنبال‌شان استیم، پناه‌گاه داده و کمک زیادی ]به ما[ نکرده‌اند. دیگر بس است!»
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا که در نشست امروز (سه‌شنبه، 12 جدی) این مجلس صحبت می‌کرد، در مورد اظهارات ترمپ گفت: «نظر ترمپ در مورد پاکستان دست‌آورد مثبت برای افغانستان است؛ این گپ ساده نیست که رییس‌جمهور امریکا باور پیدا می‌کند که پاکستان با امریکا فریب‌کاری می‌کند.»
آقای مسلم‌یار افزود، پیش از این باوجود آنکه مردم و دولت افغانستان همواره صدا بلند کرده‌اند که پاکستان در مبارزه با تروریشم امریکا را فریب می‌دهد، دولت امریکا این ادعا را قبول نداشت، اما اظهارات تازه‌ی ترمپ می‌تواند سر آغاز یک فشار عملی و جدی علیه پاکستان باشد.
مسلم‌یار از حکومت افغانستان نیز خواست که با استفاده از این فرصت از جامعه‌ی جهانی به‌ویژه امریکا بخواهد که فشارهای‌شان را افزایش دهند تا پاکستان دست از فریب‌کاری بکشد و در مبارزه با تروریسم صادقانه همکاری کند.
انارکلی هنریار، دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت که پیام رییس‌جمهور امریکا در مورد نیرنگ پاکستان نشان‌دهنده آن است که آقای ترمپ از فریب‌کاری پاکستان آگاه شده و امیدوار است که این موقف‌گیری ترمپ زمینه‌یی شود تا تمامی کشورهای جهان بدانند که پاکستان حامی تروریسم است و در مبارزه با تروریسم فریب‌کاری می‌کند.
در همین حال برخی سناتورها به این اظهارات آقای ترمپ به دیده‌ی شک نگرسته و تأکید دارند که زمانی این اظهارات را باور می‌کنند که امریکا فشارهای واقعی را بر پاکستان وارد کند.
جمعه‌الدین گیانوال گفت: «ما به حرف او زمانی باور می‌کنیم که مراکز تروریسم را در پاکستان عملاً هدف قرار دهد؛ زیرا راهبرد جدید امریکا در قبال افغانستان هیچ تأثیری بر بهبود وضعیت در کشور نداشت و امریکا صادقانه بالای پاکستان فشار نیاورده است.»
نثار حارث، عضو دیگر سنا گفت: «تازمانیکه امریکا تعذیرات اقتصادی بالای پاکستان وضع نکرده و کمک‌هایش را قطع نکند، پاکستان دست از حمایت از تروریسم بر نمی‌دارد و اظهارات آقای ترمپ نیز در حد حرف باقی خواهد ماند.»
این در حالی است که پیش از این نیز دولت امریکا در راهبرد جدید خود برای افغانستان و جنوب آسیا، پاکستان را زیر فشارهای جدی قرار داده بود تا با پناهگاه‌های تروریسم در خاک خود مبارزه کند؛ اما سناتوران بر این باوراند که راهبرد جدید امریکا تاهنوز تأثیر مثبتی بر اوضاع اقتصادی افغانستان نداشته است.
بیشتر بخوانید

اولین توییت ترمپ در سال نو: “کمک‌ 33 میلیاردی امریکا به پاکستان احمقانه بود”

نشست فوق‌العاده مقام‌های پاکستانی پس از اظهارات ترمپ